Brev:
Behandling med Fluconazol og amning
30. april 2008
Alder:
2 år
Behandling med Fluconazol og amning
Kære Helen Hansen.
Jeg har lige meldt mig til Netsundhedsplejersken, fordi jeg syntes, at der var mange spændende artikler og indlæg. Viden er jo godt af have.
Jeg læste indlægget "Smerte i brysterne". Stakkels kvinde. Og superærgerligt at hendes læge ikke tager det mere alvorligt. Svampeinfektioner i brysterne er skyld i mange ufrivillige ammeophør pga. stærke smerter.
Jeg var selv i 2005 igennem en meget langvarig fødsel af en stor sund dreng. Det endte efter fødslen med en tur i OP og 2½ liters blodtab. Jeg fik temmelig meget penicillin både omkring den i første omgang forgæves igangsætning af fødslen. Der gik 2½ døgn fra vandet gik til han var ude. Derefter var mine infektionstal i forbindelse med udskrivning lidt høje, hvorefter jeg blev udskrevet med to slags antibiotika. Jeg kan ikke huske hvilke.
I forbindelse med antibiotikabeh. får jeg altid svamp i skeden. Men jeg var så udmattet, at jeg ikke skænkede det en tanke. 2 dage efter blev vi indlagt pga. gulsot. Jeg havde på det tidspunkt så mange smerter ved amning at jeg tudede, når jeg lagde min dejlige dreng til brystet. Men det får man jo at vide af alle - også de "gamle", så det tror man jo er normalt. De konstaterede på hospitalet at jeg havde en svampeinfektion og jeg fik at vide, at jeg skulle smøre brysterne med Brentan.
Jeg måtte seponere amning til min store fortrydelse! Jeg har selv haft børneeksem, og jeg ville så gerne kunne amme. Min søn blev selvfølgelig også beh. for trøske, selvom der intet var at se på ham. Min egen læge så gentagne gange på mine bryster men synes ikke, at hun kunne se noget. MEN DET KAN MAN HELLER IKKE NØDVENDIGVIS!
For at gøre en lang historie kort: Der skulle 3 gange ammestart, udmalkning og gentagne beh. af mit arme spæde barn med mykostatika samt sindsyge smerter til i 1½ måned før jeg kunne præsentere en artikel fra Månedsskriftet for Praktisk Lægegerning Februar 2005 83. årgang: "Behandling af svampeinfektioner i forbindelse med amning" for min egen læge og komme i relevant behandling. Jeg fik først 100mg Fluconasol i 7 dage, det tog nogle men ikke alle smerterne. Derefter fik jeg 150 mg Fluconasol i 7 dage af min efterhånden noget modvillige læge. Men jeg insisterede. Herefter ammede jeg mit barn til han var ½ år og en stor og stærk dreng på 10 kg.
Jeg vil gøre opmærksom på, at jeg ikke er en "pivskid". Smerterne ved fødslen var ingenting sammlignet med ammesmerterne. De var til gengæld ved at gøre mig sindsyg. Smerterne havde store omkostninger for min tidlige relation til min dejlige dreng, som iøvrigt var og er et uendeligt nemt og roligt barn.
Jeg håber derfor at min historie kan komme andre til hjælp, for der er i DK alt for lidt viden hos de praktiserende læger om svampeinfektioner hos ammende kvinder. Jeg ved, at man ikke kan læse alt relevant litteratur (jeg er selv tandlæge), men det er så nemt at kurere, og har så stor betydning at det ligger mig meget på sinde at sprede oplysning om dette.
Jeg vil lige tilføje, at jeg før jeg gik til min læge kontaktede en læge på Neonatal afdelingen på Rigshospitalet. Jeg fik her oplyst, at den dosis, der ville blive overført til barnet i modermælken var langt under terapeutisk værdi af, hvad de neonatale får, hvis de har behov. Der er således ingen fare for barnet.
Tak for din tålmodighed i forbindelse med læsning af min beretning.
Med venlig hilsen
Mie