Behandling med Fluconazol og amning

30. april 2008

Kategori:
Alder:
2 år

Behandling med Fluconazol og amning

Kære Helen Hansen.

Jeg har lige meldt mig til Netsundhedsplejersken, fordi jeg syntes, at der var mange spændende artikler og indlæg. Viden er jo godt af have.

Jeg læste indlægget "Smerte i brysterne". Stakkels kvinde. Og superærgerligt at hendes læge ikke tager det mere alvorligt. Svampeinfektioner i brysterne er skyld i mange ufrivillige ammeophør pga. stærke smerter.

Jeg var selv i 2005 igennem en meget langvarig fødsel af en stor sund dreng. Det endte efter fødslen med en tur i OP og 2½ liters blodtab. Jeg fik temmelig meget penicillin både omkring den i første omgang forgæves igangsætning af fødslen. Der gik 2½ døgn fra vandet gik til han var ude. Derefter var mine infektionstal i forbindelse med udskrivning lidt høje, hvorefter jeg blev udskrevet med to slags antibiotika. Jeg kan ikke huske hvilke.

I forbindelse med antibiotikabeh. får jeg altid svamp i skeden. Men jeg var så udmattet, at jeg ikke skænkede det en tanke. 2 dage efter blev vi indlagt pga. gulsot. Jeg havde på det tidspunkt så mange smerter ved amning at jeg tudede, når jeg lagde min dejlige dreng til brystet. Men det får man jo at vide af alle - også de "gamle", så det tror man jo er normalt. De konstaterede på hospitalet at jeg havde en svampeinfektion og jeg fik at vide, at jeg skulle smøre brysterne med Brentan.

Jeg måtte seponere amning til min store fortrydelse! Jeg har selv haft børneeksem, og jeg ville så gerne kunne amme. Min søn blev selvfølgelig også beh. for trøske, selvom der intet var at se på ham. Min egen læge så gentagne gange på mine bryster men synes ikke, at hun kunne se noget. MEN DET KAN MAN HELLER IKKE NØDVENDIGVIS!

For at gøre en lang historie kort: Der ...

Annonce

... skulle 3 gange ammestart, udmalkning og gentagne beh. af mit arme spæde barn med mykostatika samt sindsyge smerter til i 1½ måned før jeg kunne præsentere en artikel fra Månedsskriftet for Praktisk Lægegerning Februar 2005 83. årgang: "Behandling af svampeinfektioner i forbindelse med amning" for min egen læge og komme i relevant behandling. Jeg fik først 100mg Fluconasol i 7 dage, det tog nogle men ikke alle smerterne. Derefter fik jeg 150 mg Fluconasol i 7 dage af min efterhånden noget modvillige læge. Men jeg insisterede. Herefter ammede jeg mit barn til han var ½ år og en stor og stærk dreng på 10 kg.

Jeg vil gøre opmærksom på, at jeg ikke er en "pivskid". Smerterne ved fødslen var ingenting sammlignet med ammesmerterne. De var til gengæld ved at gøre mig sindsyg. Smerterne havde store omkostninger for min tidlige relation til min dejlige dreng, som iøvrigt var og er et uendeligt nemt og roligt barn.

Jeg håber derfor at min historie kan komme andre til hjælp, for der er i DK alt for lidt viden hos de praktiserende læger om svampeinfektioner hos ammende kvinder. Jeg ved, at man ikke kan læse alt relevant litteratur (jeg er selv tandlæge), men det er så nemt at kurere, og har så stor betydning at det ligger mig meget på sinde at sprede oplysning om dette.

Jeg vil lige tilføje, at jeg før jeg gik til min læge kontaktede en læge på Neonatal afdelingen på Rigshospitalet. Jeg fik her oplyst, at den dosis, der ville blive overført til barnet i modermælken var langt under terapeutisk værdi af, hvad de neonatale får, hvis de har behov. Der er således ingen fare for barnet.

Tak for din tålmodighed i forbindelse med læsning af min beretning.

Med venlig hilsen

Mie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina