Svar: Amning om natten og solcreme

29. april 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej Birgitte

Det lyder som en god idé for jer alle at trappe natamningerne lidt ned. I første omgang skal du dog sikre dig at din dreng får, hvad han har behov for i løbet af dagen, så han ikke behøver indtage det om natten. Derfor vil det være godt, at du nu tilbyder ham skemad 3 gange dagligt og også forsøger at ammer lidt mere end du måske ellers gør normalt - simpelthen for at være sikker på at han så ikke behøver mælk om natten.

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9-9.30: Frugtmos og frisk frugt i hånden.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 12: Øllebrød eller grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Brødskorper, agurkestænger eller lignende at sidde med i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur mellem 13-14

Eftermiddag 16: Ammes, frisk frugt i hånden, vand af kop

Powernap begynder måske at kunne springes over

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Brødskorpe eller lignende at sidde med selv.

Ammes og puttes til natten mellem 19-20

Sen aften 23/24: Ammes

Nat 23/24-05/06: Forsøge at springe amningen over.

Som du kan se her har jeg ilagt mange amninger i løbet af dagen for at sikre din dreng behov, så du er sikker på at han ikke behøver søge brystet midt nat. Tilbuddet skal i hvert fald være der og så må ...

Annonce

... han selv sige fra hvis han ikke har behov. Hvis du tilbyder og følger efter ovenstående plan, så kan du med god samvittighed godt sige at han ikke behøver mælk midt nat mere.

I stedet må du forsøge at holde ham hen med kærtegn, hjælpe ham med at skifte stilling, putte ham igen osv. Nogle gange hjælper det at lade far tage over. Tryghed har jeres dreng fortsat behov for, men rent ernæringsmæssigt behøver han ikke mælken - trygheden må således gives på en anden måde og evt. af en anden i en overgang. Husk at tage nattøj på så han ikke fristes mere end højst nødvendigt af brystet:o)

Du skal ikke spekulere så meget i hvormeget han spiser mængde mæssigt. Forsøg at tilbyde efter planen jeg sender her, så får han mad nok også selvom han kun spiser få skefulde.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Med hensyn til solcreme, så kan det godt være nødvendigt at smøre helt små børn, selvom de som udgangspunkt skal være i skygge og ikke i sol. En solhat er en rigtig god idé og den skal skygge i nakken, panden og over ørerne. Men der er jo ingen garanti for at han beholder den på og ikke tager den af... :o) Lidt solcreme i ansigtet, på håndrygge osv. kan derfor godt være nødvendigt en gang imellem.

Jeg vil foreslå dig at vælge Neutral (neutral.dk), Derma (derma.dk) eller en af Matas produkter som er fri for parfume og hormonforstyrrende stoffer.

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!