Vores søn bider bevidst - what to do?

29. april 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Vores søn bider bevidst - what to do?

Hej igen

Jeg har brug for vejledning i hvordan vi tackler vores søns frustrationer, som udmunder sig i at han bider os ganske bevidst - og det gør både ondt, og er ubehageligt...

Situation 1: Jeg står og er ved at lave mad, og vores søn kravler omkring på gulvet. Jeg snakker med ham, og sætter mig med jævne mellemrum mig ned på hug/på gulvet og lege med ham. Han har sin egen skuffe med diverse køkkenting/legeting i køkkenet. Hans far er også nærheden... Jeg står så og skræller kartofler, og vores søn vil gerne op på køkkenbordet - det er jo der det spændende sker ;-) - men jeg siger nej, og prøver at få hans opmærksomhed over på noget andet. Det hjælper også i 30 sek. hvorefter han rejser sig op af mit ben, og smækker tænderne i knæhasen på mig - AV! Jeg tager fat i ham, og siger meget højt nej! Du må ikke bide, hvorefter hans far tager ham med ind på hans værelse... Vores søn bliver lidt forskrækket, og græder. Jeg står lidt magtesløs tilbage, for hvordan skal man lige gribe sådan en situation an...

Situation 2: Vores søn kravler hen over ...

Annonce

... gulvet, hvor han har siddet og leget lidt med 1½ liters flaske. Den ligger nu i vejen for ham, og han bliver sur, og bider i den. Lidt komisk, men der er jo en grund til hans reaktion - og hvordan hjælper vi ham videre... og undgår noget lign.

Får vores søn et nej/begrænsning, reagerer han med at bide ud efter os eller det der begrænser. Vi siger "Nej, du må ikke bide" og fortsætter så med det vi nu have gang i... men egentlig vil vi jo gerne imødekomme hans frustration, så han netop IKKE når dertil hvor han bider, fordi han ikke føler sig forstået.

Han kan så også finde på at bide i glæde, og det er jo svært at sige nej, når det er fordi han er glad. Hvordan tackler vi det?

Sprogmæssigt har han ikke sagt sit første ord, men er ellers en meget talende dreng, forstået på den måde, at han giver udtryk med sin krop, og pludren. Han peger meget, og forstår mange af de ting vi siger til ham/spørger ham om...

Hvad skal vi gøre? Vores søn skal snart starte i vuggestue, og vi vil helst undgå at det udvikler sig til at han bider andre børn...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder