Svar: Smerte i brysterne
25. april 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Anne Mette
Det er fuldstændig korrekt at både du og din datter skal behandles. Det vil derfor være godt, hvis du kunne få noget brentan-gel, som kan bruges både på dine brystvorter og i din datters mund.
Ud over den medicinske behandling vil det være godt at du vasker dine brystvorter med danskvand et par gange i løbet af dagen. Danskvand har en sur pH som hæmmer svampevækst. På samme måde kan du tage en skumklud eller snippen af en stofble omkring din finger, dyppe den i danskvand og komme lidt danskvand på din datters gummer, tunge og indersiden af hendes kinder.
Du skal sørge for at dine bryster får luft og det er meget vigtigt at du bruger en BH af bomuld og ikke kunststof. Kunststof skaber et klima som svampen trives godt i og det gør bomuld ikke. Nogle kvinder har glæde af at føntørre brystet lidt, men pas på du ikke brænder dig.
BH, sengetøj og lignende vaskes ved mindst 60 grader og du skal være meget omhyggelig med hygiejnen og sørge for at vaske dine hænder godt både ved bleskift, toiletbesøg osv. så du er sikker på at du har rene hænder, hvis du rører ved dine bryster.
Tænk også over hvad du indtager af mad og drikke. Det anbefales at undgå søde fødevarer, da svampe lever af sukker. Drik derfor så vidt muligt rent vand og spise sundt og uden sukker. Undgå hvidt brød og spis i stedet A38 eller tykmælk, som indeholder Acidophilus kulturer, der er gode til at genoprette en naturlig bakterieflora.
Bruger du suttebrikker, malker du ud, bruger din datter sut, flaske eller andet så er det vigtigt at alt dette koges i 10 minutter. En skoldning med vand fra el-kedlen er ikke nok, det skal koges for at svampebakterierne slåes ihjel.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske