Brev:
Påvirker søvnen den motoriske udvikling
25. april 2008
Alder:
8 mdr.
Påvirker søvnen den motoriske udvikling
Hej
Jeg har en skøn datter på 8½ måned, som sover ganske meget. Hun vågner ca. kl. 5.30 efter at sovet hele natten uden afbrud. Hun er hurtigt træt igen, men jeg plejer at holde hende oppe i 1½-2 timer, dvs. til ca. kl. 7-7.30, hvorefter hun sover ude i sin barnevogn i 1-1½ time. Det tager ofter et kvarters tid for hende at falde i søvn, hvor hun bare ligger og pludrer. Hun er stortset altid træt efter kun 1½ time oppe, men jeg holder hende helst oppe i 2 timer. Hun når så at sove to gange mere i barnevogene(dvs. 3 gange lur pr. dag) inden vi allerede omkring kl. 18.00 lægger hende i seng. Det føles meget tidligt, men hun er virkelig træt og sover uden problemer til næste morgen.
Jeg kan læse på dine tidligere svar, at hendes soverutiner for så vidt ikke er et problem, så længe hun trives og er glad. Og glad er hun! Men min usikkerhed går på, at hun rent motorisk er lidt bagud. Hun sidder ikke uden støtte på gulvet. Dvs. hun sidder, men kan sagtens pludseligt falde bagud eller til siden. Hun hverken kravler eller kryber. Hun ruller lidt rundt, men virker meget magelig på gulvet.
Jeg lægger legetøjet lidt væk fra hende, og lokker og opmuntrer og det virker også nogle gange, men ofte ligger hun bare og hygger med sine hjemmesko eller blusen. Alt sammen i godt humør. Hun spiser fint og er en glad og "snakkende" pige. Hendes storesøster var også langsom motorisk, men gik trods alt da hun var 15 måneder.
Jeg forsøger at lægge hendes mest muligt på gulvet, men der er faktisk ikke meget gulv-tid, når hun sover så meget og også skal nå og spise og skiftes!
Skal jeg være bekymret over kombinationen af så meget søvn og en lidt sløv motorisk udvikling?