Påvirker søvnen den motoriske udvikling

25. april 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Påvirker søvnen den motoriske udvikling

Hej

Jeg har en skøn datter på 8½ måned, som sover ganske meget. Hun vågner ca. kl. 5.30 efter at sovet hele natten uden afbrud. Hun er hurtigt træt igen, men jeg plejer at holde hende oppe i 1½-2 timer, dvs. til ca. kl. 7-7.30, hvorefter hun sover ude i sin barnevogn i 1-1½ time. Det tager ofter et kvarters tid for hende at falde i søvn, hvor hun bare ligger og pludrer. Hun er stortset altid træt efter kun 1½ time oppe, men jeg holder hende helst oppe i 2 timer. Hun når så at sove to gange mere i barnevogene(dvs. 3 gange lur pr. dag) inden vi allerede omkring kl. 18.00 lægger hende i seng. Det føles meget tidligt, men hun er virkelig træt og sover uden problemer til næste morgen.

Jeg kan læse på dine tidligere svar, at hendes soverutiner for så vidt ikke er et problem, så længe hun trives og er glad. Og glad er hun! Men min ...

Annonce

... usikkerhed går på, at hun rent motorisk er lidt bagud. Hun sidder ikke uden støtte på gulvet. Dvs. hun sidder, men kan sagtens pludseligt falde bagud eller til siden. Hun hverken kravler eller kryber. Hun ruller lidt rundt, men virker meget magelig på gulvet.

Jeg lægger legetøjet lidt væk fra hende, og lokker og opmuntrer og det virker også nogle gange, men ofte ligger hun bare og hygger med sine hjemmesko eller blusen. Alt sammen i godt humør. Hun spiser fint og er en glad og "snakkende" pige. Hendes storesøster var også langsom motorisk, men gik trods alt da hun var 15 måneder.

Jeg forsøger at lægge hendes mest muligt på gulvet, men der er faktisk ikke meget gulv-tid, når hun sover så meget og også skal nå og spise og skiftes!

Skal jeg være bekymret over kombinationen af så meget søvn og en lidt sløv motorisk udvikling?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor