Svar: Påvirker søvnen den motoriske udvikling

25. april 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Hej med dig

Det lyder umiddelbart som om at din datter har et rigtig godt sovehjerte og det lyder ikke som om at hun sover så meget at det går ud over hendes indtag af mad. Hun spiser, er glad, pludrer og virker generelt til at trives.

Du skal naturligvis sørge for at hun bruger sig selv og bliver motorisk bevæget i sine vågne timer. Du skal hjælpe hende med at trille og rulle og bevæge sig omkring. Jeg vil anbefale dig at I køber en babygynge. En af de gynger som hun sidder i med en sele omkring sig og altså ikke en hoppegynge. Det at blive gynget frem og tilbage stimulere balancen, ligesvægts-centeret i øret og det vil påvirke hendes motoriske udvikling i god retning.

Når du sidder med hende hos dig, så prøv at lade hende sidde, så hun kan støtte sig med ryggen mod din mave men også kan rette sig op og øve sig i at sidde selv. Når du sætter hende på gulvet så sæt dig bag hende, med dine ben rundt om hende, så du kan gribe hende inden hun falder bagud, til siderne eller forover.

Når hun ligger på maven så pres med dine hænder skiftevis på den ene og den anden fodsål, så hun på den måde hjælpes til at krybe fremad.

Hvis du har en stor madras som er lidt høj liggende på gulvet, så lad din datter forsøge at komme fra gulvet ind over madrassen for at få fat i et stykke legetøj der. Hjælp hende med at "kravle/krybe" ...

Annonce

... op og hen. Når hun får øje på legetøjet liggende på maven, så vil hun sandsynligvis selv begynde at gøre tegn til at ville bevæge sig derhen og de naturlige bevægelser hun laver skal du understøtte med dine hænder og hjælpe hende frem.

Du kan også lade hende sidde overskrævs på en stor pude eller et sammenrullet tæppe, hvor du holder hende om livet, lægger et stykke legetøj ved siden af tæppet eller puden som hun sidder hen over og når hun så bukker sig ned for at få fat i legetøjet, så holder du hende og hjælper hende med at lave disse bevægelser, så hun ikke falder. Ved at hun rækker efter legetøj med sine hænder, så begynder hun også at få fornemmelsen for at bruge sine hænder for at holde balancen. Når hun får fat i legetøjet, så bed hende give det til dig igen og lav så samme øvelse en gang til (gi-tag-leg er også sjovt i denne alder):o)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Din datter kan naturligvis godt sove så meget at hun ikke har timer nok i døgnet til at spise og udvikle sig som hun skal. Men det lyder jo som om at hun er godt i gang med sin udvikling og som om hun trives rigtig godt. Så umiddelbart synes jeg ikke du skal være bekymret over at din datter sover så meget og hendes motoriske udvikling, men du skal naturligvis sikre dig at hun bliver bevæget og styrket rent motoriske og støtte hende videre frem, så godt du kan.

Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far