Svar: Påvirker søvnen den motoriske udvikling
25. april 2008
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det lyder umiddelbart som om at din datter har et rigtig godt sovehjerte og det lyder ikke som om at hun sover så meget at det går ud over hendes indtag af mad. Hun spiser, er glad, pludrer og virker generelt til at trives.
Du skal naturligvis sørge for at hun bruger sig selv og bliver motorisk bevæget i sine vågne timer. Du skal hjælpe hende med at trille og rulle og bevæge sig omkring. Jeg vil anbefale dig at I køber en babygynge. En af de gynger som hun sidder i med en sele omkring sig og altså ikke en hoppegynge. Det at blive gynget frem og tilbage stimulere balancen, ligesvægts-centeret i øret og det vil påvirke hendes motoriske udvikling i god retning.
Når du sidder med hende hos dig, så prøv at lade hende sidde, så hun kan støtte sig med ryggen mod din mave men også kan rette sig op og øve sig i at sidde selv. Når du sætter hende på gulvet så sæt dig bag hende, med dine ben rundt om hende, så du kan gribe hende inden hun falder bagud, til siderne eller forover.
Når hun ligger på maven så pres med dine hænder skiftevis på den ene og den anden fodsål, så hun på den måde hjælpes til at krybe fremad.
Hvis du har en stor madras som er lidt høj liggende på gulvet, så lad din datter forsøge at komme fra gulvet ind over madrassen for at få fat i et stykke legetøj der. Hjælp hende med at "kravle/krybe" op og hen. Når hun får øje på legetøjet liggende på maven, så vil hun sandsynligvis selv begynde at gøre tegn til at ville bevæge sig derhen og de naturlige bevægelser hun laver skal du understøtte med dine hænder og hjælpe hende frem.
Du kan også lade hende sidde overskrævs på en stor pude eller et sammenrullet tæppe, hvor du holder hende om livet, lægger et stykke legetøj ved siden af tæppet eller puden som hun sidder hen over og når hun så bukker sig ned for at få fat i legetøjet, så holder du hende og hjælper hende med at lave disse bevægelser, så hun ikke falder. Ved at hun rækker efter legetøj med sine hænder, så begynder hun også at få fornemmelsen for at bruge sine hænder for at holde balancen. Når hun får fat i legetøjet, så bed hende give det til dig igen og lav så samme øvelse en gang til (gi-tag-leg er også sjovt i denne alder):o)
Din datter kan naturligvis godt sove så meget at hun ikke har timer nok i døgnet til at spise og udvikle sig som hun skal. Men det lyder jo som om at hun er godt i gang med sin udvikling og som om hun trives rigtig godt. Så umiddelbart synes jeg ikke du skal være bekymret over at din datter sover så meget og hendes motoriske udvikling, men du skal naturligvis sikre dig at hun bliver bevæget og styrket rent motoriske og støtte hende videre frem, så godt du kan.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske