Svar: Amning - tager ikke nok på

14. april 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Helle

Det lyder umiddelbart som om at din datter og du har det godt med at amme, men at du måske skal forsøge at se om du kan stimulere til lidt mere mælk. Du fortæller jo at I begge har det anderledes og du fornemmer stor forskel på om du har sovet om natten og er udhvilet - så har du mere mælk, end hvis du mangler din søvn.

Nogle kvinder er meget følsomme netop omkring hvile. Det betyder meget for deres mælkedannelse. Andre er meget følsomme i forhold til at få mad og drikke selv - de mærker tydeligt på mælkedannelsen om de selv har sørget for at få noget at spise i løbet af dagen, atter andre er meget følsomme overfor kuldepåvirkning osv. Jeg tænker derfor at der er lidt forskellige ting du skal forsøge, for at se om du kan producere lidt større mælkemængde.

Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvorvidt din datter spiser fra begge bryster eller kun fra det ene når du ammer. Jeg vil umiddelbart nemlig foreslå dig at du tilbyder hende mælk fra begge sider, så du for det første er sikker på at hun er fyldt godt op og for det andet får stimuleret begge bryster ved hver amning.

Det vil sige at det vil være en rigtig god idé, hvis du starter med at lægge hende til det ene bryst, lader hende spise godt og effektivt der - sørger for at hun ikke falder for meget i søvn osv. og når hun virker færdig på den side, så skifter du hende, så hun atter vågner lidt op til dåd og tilbyder hende så modsatte side. Næste gang du ammer, så vil det være rigtig godt, at du så starter der hvor du sluttede sidst, lader hende spise i bund der, skifter hende og tilbyder modsatte bryst.

Derudover så er det vigtigt for dig at vide, at det er hyppigheden af amninger der øger din mælkemængde og at det således giver mere mælk af amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det er helt fint at du lader din datter sove 3 timer af gangen og på den måde også lader hende selv styre det og regulere det ind, men hun skal i dagtimerne ikke sove længere end 4 timer, så er det en god idé at vække hende, så hun får et ekstra måltid fra dig og får dig stimuleret.

Det betyder f.eks. at hvis du ved at I skal ud af døren og at der derfor vil gå lidt ekstra tid før du er hjemme igen, så vil det være bedre at du tager hende op og prøver at få hende til at spise lidt i søvne, selvom det kun er 2 timer siden du ammede sidst, i stedet for at tage hende med op at handle og der så går lidt for lang tid inden hun bliver ammet igen.

En rytme, hvor hun selv regulerer sig og spiser hver 3-4 time er dog normalt rigtig fin og for at bibeholde dette og så samtidig øge din mælkemængde så tænker jeg at du kan overveje om du skal prøve at malke lidt ud en gang imellem. Altså at du f.eks. ...

Annonce

... forsøger at malke lidt ud 1-1½ time efter du har ammet.

På den måde vil du vise din krop at den skal producerer lidt mere mælk og samtidig vil din datter jo så også kunne få den udmalkede mælk, hvis du om aftenen fornemmer at hun har brug for lidt mere. Det vil normalt være et spørgsmål om 1½-2 døgns tid, så vil din mælkemængde være øget og hun kan igen nøjes med den mængde mælk dit bryst producerer:o)

Man siger normalt at du efter ca en time, vil have dannet ca 45 % mælk igen, efter 2 timer mere end 70 %. Der vil således fortsat være mælk at komme efter selvom du malker ud. Hvis du således oplever at have mest mælk om formiddagen, så kan du lægge hende hyppigere til der, og om eftermiddagen, hvor du ved at hun plejer at tage et længere søvnstræk, så kan du med fordel prøve at malke lidt ud. Simpelthen for lige at få stimuleret brysterne lidt ekstra.

Din nattesøvn er vigtig, det er godt for dig at få hvile på det tidspunkt. Samtidig producerer du mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin om natten og din krop slapper af. Din teori om at du har mere mælk efter en god nats søvn er derfor helt rigtig. Det giver ikke det samme at sove om dagen, men det er stadig vigtigt for dig at få hvile og det vil være en god idé, hvis du om dagen også kan lægge dig ned og amme din datter i jeres seng, ligesom du gør om natten.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Generelt gælder at det er en god idé at forsøge med forskellige ammestillinger fordi hun stimulerer brystet lidt forskelligt alt efter hvordan hun lægges til. Prøv derfor at amme siddende, liggende og vend hende så hun lægges til i almindelig stilling og tvillingestilling.

Det vil som sagt også være vigtigt at du medtænker at du skal have mad i løbet af dagen og du skal også huske at drikke. Der skal lidt populært sagt være noget at lave mælk af... Mange kvinder når simpelhen ikke at spise særlig meget i løbet af formiddagen eller i løbet af dagen generelt. Dagen starter med amning, den lille der skal bades, pusles osv. og pludselig er klokken blevet 12.30 og du mærker din mave knurrer - du er sulten - har ikke nået at spise, har ikke selv nået et bad osv. Det dur ikke.

Det er rigtig vigtigt at tage sig af sit barn, men det er også rigtig vigtigt at du får noget at spise selv og får lidt pauser ind imellem. Det har du brug for, for at kunne producere mælk. Den mad du indtager om formiddagen og til frokost skal du gerne omsætte til mælk om eftermiddagen og tit er et manglende madindtag og manglende hvile dagen igennem af stor betydning for produktionen af mælk sidst på dagen. Dette er naturligvis lidt firkantet beskrevet, men alligevel lidt rigtigt:o)

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder