Amning - tager ikke nok på

14. april 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Amning - tager ikke nok på

Kære Helen

Jeg har et spørgsmål angående min datter på 9,5 uger. Hun er en lang "slank" pige på 65 cm men vejer "kun" 5700 gr - (hendes fødselsvægt var 4100 gr). Hun har ikke taget så meget på, som hun skulle de sidste par uger og jeg er i tvivl, om hun får nok at spise.

Jeg ammer hende ca. hver 3 time i løbet af dagen men har ikke særlig meget mælk sidst på eftermiddagen og tidlig aften. Vi har suppleret med noget erstatning et par gange og altid først efter amning, men hun drikker ikke mere end max. 30 ml. og er iøvrigt ikke særlig motiveret for flasken.

Jeg lægger hende til at sove ved 7-tiden også kan hun sagtens sove til over midnat før hun vågner og er sulten igen. Har dog et par gange vækket hende ved 10-tiden og givet hende et bryst, så hun fik et ekstra måltid. Derefter får hun på et bryst en tre timer ...

Annonce

... senere og igen ved 5-6 tiden om morgenen.

Hvordan giver jeg hende nok, hvis disse måltider ikke giver hende tilstrækkelig næring?

Jeg synes, hun trives godt, er frisk og glad i løbet af dagen. Hun har mælkeskæg og er døsig efter en amning men kan have tendens til at sutte meget uroligt nogle gange. - slipper brystet mange gange og trækker i brystvorten. I løbet af dagen sover hun en formiddagslur på en times tid og en lang eftermiddagslur på mellem 2-4 timer.

Skal hun have mere mad og hvordan gør jeg det?

De gange hvor jeg har sovet de 5-6 timer en nat, har jeg betydeligt mere mælk i løbet af dagen, modsat når jeg sover med 3 timers afbræk - kan det have betydning?
Selvom jeg tager en lur i løbet af dagen, synes jeg ikke min mælkeproduktion øges betydeligt.

ps. tak for dine gode svar

Mange hilsner
Helle

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder