Brev:
Amning - tager ikke nok på
14. april 2008
Alder:
2 mdr.
Amning - tager ikke nok på
Kære Helen
Jeg har et spørgsmål angående min datter på 9,5 uger. Hun er en lang "slank" pige på 65 cm men vejer "kun" 5700 gr - (hendes fødselsvægt var 4100 gr). Hun har ikke taget så meget på, som hun skulle de sidste par uger og jeg er i tvivl, om hun får nok at spise.
Jeg ammer hende ca. hver 3 time i løbet af dagen men har ikke særlig meget mælk sidst på eftermiddagen og tidlig aften. Vi har suppleret med noget erstatning et par gange og altid først efter amning, men hun drikker ikke mere end max. 30 ml. og er iøvrigt ikke særlig motiveret for flasken.
Jeg lægger hende til at sove ved 7-tiden også kan hun sagtens sove til over midnat før hun vågner og er sulten igen. Har dog et par gange vækket hende ved 10-tiden og givet hende et bryst, så hun fik et ekstra måltid. Derefter får hun på et bryst en tre timer senere og igen ved 5-6 tiden om morgenen.
Hvordan giver jeg hende nok, hvis disse måltider ikke giver hende tilstrækkelig næring?
Jeg synes, hun trives godt, er frisk og glad i løbet af dagen. Hun har mælkeskæg og er døsig efter en amning men kan have tendens til at sutte meget uroligt nogle gange. - slipper brystet mange gange og trækker i brystvorten. I løbet af dagen sover hun en formiddagslur på en times tid og en lang eftermiddagslur på mellem 2-4 timer.
Skal hun have mere mad og hvordan gør jeg det?
De gange hvor jeg har sovet de 5-6 timer en nat, har jeg betydeligt mere mælk i løbet af dagen, modsat når jeg sover med 3 timers afbræk - kan det have betydning?
Selvom jeg tager en lur i løbet af dagen, synes jeg ikke min mælkeproduktion øges betydeligt.
ps. tak for dine gode svar
Mange hilsner
Helle