Svar: Hvor hurtigt går fødevarer over i mælken

31. januar 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tillykke med din lille dreng.

Det er korrekt at nogle børn reagerer på den mad man som mor indtager, når man ammer. Lidt populært kan man sige at du laver mælk af det du indtager, - helt så firkantet kan det dog ikke stilles op og i princippet skal du spise en helt normal kost uden at indtage særlig meget eller særlig lidt af noget bestemt. Det er især, hvis man indtager meget store mængder af visse fødevarer at børn normalt reagerer og det er vigtigt at du, som du også selv skriver, sørger for at spise sundt og varieret. Børn kan f.eks. godt reagere med lidt mavekneb, hvis mor spiser en hel bakke jordbær eller en hel plade marabu chokolade. Men spiser man kun en lille portion jordbær eller få stykker chokolade, så går det som regel helt fint.

Det sker en gang imellem at børn reagerer med allergiske symptomer selvom de er fuldt brysternærede og intet andet har fået. Når dette sker, så er det som regel på grund af mors indtagelse af komælk og komælksprodukter. Hos jer ville din søn dog så også reagere på erstatningen, hvis det er almindelig komælkserstatning du giver ham. Andre fødevarer som kan give en allergisk reaktion, selvom det ikke ses så tit er f.eks. cola, chokolade, citrusfrugter, hvede og peanuts.

Når dette er sagt, så har du dog ret i at nogle børn har et meget sensitivt tarmsystem og kan reagere med mavekneb over indtagelse af visse fødevarer, selvom de udelukkende brysternæres. Det kan være en idé, at forsøge at eliminere enkelte fødeemner i en periode og så forsøge lidt i det små hen af vejen. Det er nemlig også vigtigt at man spiser forskelligt fordi det giver forskellig smag til mælken. Der er f.eks. lavet ...

Annonce

... undersøgelser som viser at børn gerne vil die længere ved brystet, hvis mor har spist løg eller f.eks. vanille. Man mener også at introduktionen til overgangskosten og barnets lyst til at spise og smage varieret mad, kan stimuleres ved at man som ammende mor søger at indtage varierede fødevarer.

Med hensyn til hvor hurtigt du får en reaktion, - hvor lang tid der går fra du indtager noget og din dreng reagerer, så afhænger dette helt af hvad det er du indtager.

Vi fordøjer jo vores mad lidt forskelligt, hvor et æble f.eks. er fordøjet meget hurtigt, så vil en engelsk bøf være flere timer om at blive fordøjet. Man kan således ikke samlet sige hvor hurtigt det går. At din dreng reagerer 1½ time efter du har indtaget et glas cacaomælk, - det lyder helt sandsynligt. Det samme vil du nok se ske når du indtager diverse frugt og andre 'lette fødevarer'. De fødevarer som ligger tungere i maven - kød, grove grøntsager, pasta og lignende - her skal du nok ikke regne med en reaktion før efter 3-5 timer, alt efter hvad det er.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil sige at hvis du spiser noget om morgenen, som din dreng reagerer på så vil han reagere i løbet af formiddagen og til frokost. Det du indtager til frokost vil blive omsat til mælk i løbet af eftermiddagen, det du spiser om eftermiddagen vil blive omsat i løbet af aftenen og det du indtager til aftensmaden vil blive omsat sen aften og i løbet af natten... Det er i hvert fald mit umiddelbare bud:o)

Og så skal man altid huske på at gråd hos barnet også kan skyldes overstimulering, svært ved at finde roen osv. og behøver ikke nødvendigvis at handle om amning.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder