Brev:
Hvor hurtigt går fødevarer over i mælken
31. januar 2008
Alder:
1 mdr.
Hvor hurtigt går fødevarer over i mælken
Hej
Vi har en lille dreng på 1 måned. Han vejede 3860 gr. ved fødslen og vokser godt! Han vejer nu 5100 og er vokset 8 cm. Han er sund, rask og godt tilpas. Men er desværre blevet ramt af slem kolik for et par uger siden. Vi har været til zoneterapi og kiropraktor nogle gange, og det ser heldigvis ud til at det går fremad. Han har kun ondt i kort tid af gangen sent om aftenen. Så det er jo dejligt!!
Jeg er blevet rådet til at stoppe med at drikke mælk af zoneterapeuten, da hans mave kan have svært ved at fordøje det. Sundhedsplejersken sagde dog at jeg godt kunne drikke 1 glas om dagen, for at få mit kalk. Jeg har passet meget på med ikke at spise kål, stærkt mad, appelsiner osv. For at gøre hvad jeg kan - for at skåne hans lille sarte mave.
Nu kommer det store spørgsmål... Hvor lang tid går der før det jeg spiser/drikker går i mælken og sønnike kan få ondt i maven af det?
Som det er nu, har han normalt kun ondt i maven sent om aftenen og det er længe siden han har haft noget om dagen. I middags har jeg drukket 1 kop kakao. Ca. 1 1/2 time senere ammede jeg - og efter 2 min. fik han voldsomme mavekneb og var dybt ulykkelig igen, som når kolikken har været allerværst.
Jeg er overbevist om at det er pga. mælken. Kan det godt passe at hans mave kan reagere så hurtigt??
Jeg forsøger at spise meget varieret og sundt. Men der er jo en del ting jeg skal passe på med at spise og drikke. Jeg plejer at drikke friskpresset appelsinjuice, hvilket jeg er stoppet med. Nu laver jeg friskpresset juice med andre frugter. Ananas, æble, gulerødder, pære osv. Men nu har jeg lige læst et sted at man også skal passe på med æbler..... Det er jo ikke helt nemt at være sund så.
Det vil hjælpe meget, hvis du kan fortælle mig, hvor længe der ca. går før hans mave reagere, så kan jeg efterhånden finde ud af hvad jeg skal stoppe med at spise. Og hvor hurtigt det er ude af min krop igen. I dag har jeg givet ham erstatning nogle timer efter han fik ondt i maven, da jeg var bange for at påvirke ham igen.
Med alle de problemer der har været mht. sønnikes mave, overvejer jeg efterhånden at droppe amningen, så jeg i hvert fald ikke er med til at gøre det værre. Jeg er klar over hans mave også skal vænne sig til erstatning. Men det har han fået nogle få gange uden problemer. Jeg kan bare ikke bære at han skal have ondt i maven længere. Nu går det jo lige så godt.
På forhånd mange tak for dit svar.