Svar: Beskytter amning mod skoldkopper
29. januar 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Tina
Skoldkopper smitter rigtig meget og det er faktisk sådan at en person med skoldkopper smitter flere dage før udbruddet er synligt og indtil, der ikke kommer flere skoldkopper frem. Det smitter både ved direkte (berøring) og indirekte kontakt (hvor man f.eks. rører ved samme ting) og det kan også smitte via luften (nys og hoste).
Hvis et barn i institution er smittet, så vil det derfor ofte være sådan at rigtigt mange børn smittes. Hvis ens større barn er smittet, så vil sandsynligheden for at de mindre søskende også smittes være meget stor.
Det er desværre ikke nogen fuld garanti at du ammer, heller ikke selvom du selv har haft skoldkopper. Børn kan således godt få forskellige sygdomme selvom de ammes.
Immunsystemet er kort sagt et samarbejde mellem celler, som forsvarer kroppen mod angreb fra andre celler/mikroorganismer, der forsøger at trænge ind. Immunsystemet kan således skelne imellem kroppens egne celler og "de fremmede", som forsøger at trænge ind. Når kroppen møder virus eller bakterier, stimuleres immunsystemet. Organismer, der kan aktivere et immunforsvar, kaldes under ét for antigener. Typiske antigener er bakterier, virus, svampe og parasitter, der alle kan give infektioner.
Vores immunsystemet kan "huske", hvis det har mødt et antigen før. Det er det man benytter man sig af, når man f.eks. vaccinerer. Ved vaccination indgiver man en meget lille mængde dræbt eller svækket bakterie eller virus (antigen). Man giver antigenet et sted, hvor kroppens immunsystem har mulighed for at opdage det fremmede og gå til angreb på det, typisk i en muskel (f.eks. som ved vaccination mod difteri og stivkrampe). Hvis immunsystemet ved en senere lejlighed igen møder antigenet som et rigtigt virus eller en bakterie, kan det huske det og er parat til at ødelægge det. Personen bliver da ikke syg, eller kun syg i mildere grad.
Når man taler om immunitet overført fra mor til barn, så ved man at i de sidste tre måneder af graviditeten overføres beskyttelse fra mor til barn i form af såkaldte antistoffer. Antistoffer er proteinstoffer, der skal bekæmpe antigener. Arten og mængden af antistoffer afhænger af, hvilke antistoffer moderen har i forvejen.
Barnet får forskellige beskyttelse af de forskellige antistoffer. En mors antistoffer mod mæslinger kan f.eks. give barnet beskyttelse op til et år efter fødslen. Derfor vaccinerer man først mod mæslinger, når barnet er 15 måneder gammelt. Hvis man vaccinerede tidligere, kunne antistofferne, som barnet havde fra moderen, ødelægge virus i vaccinen, før barnet selv fik dannet antistoffer. Modsat giver moderens antistoffer mod kighoste ingen eller kun kortvarig beskyttelse for barnet.
Da antistoffer fra moderen overføres i de sidste måneder af graviditeten, vil for tidligt fødte børn have modtaget færre antistoffer og være dårligere beskyttet end børn født til normal tid.
Der er ingen sikre holdepunkter for, at amning beskytter specifikt mod de sygdomme, som vi i dag f.eks. vaccinerer mod. Derimod tyder meget på, at brysternærede børn via modermælken får overført beskyttelse mod f.eks. mave-tarm-infektioner. Det kan både være, fordi det ammede barn får færre antigener, når det kun får modermælk, og det kan også skyldes, at modermælken indeholder antistoffer, der beskytter slimhinden.
så hvad er det så jeg vil sige med alt dette: Jo din datter vil få visse antistoffer via modermælken og da du har haft skolkopper selv, så vil du også have antistoffer i kroppen, som vil blive overført til hende. Men der er desværre ikke nogen garanti for at det er nok til at hun ikke smittes med skoldkopper - hvor stor risikoen er i procent ved jeg dog ikke, men jeg har desværre i min karriere mødt flere ammebørn med skoldkopper..
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre og rigtig god bedring, hvis det viser sig at jeres børn bliver syge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske