Svar: Stadig problemer med amningen
9. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er helt okay at du nu har besluttet dig for ikke at kæmpe så meget med amningen mere og i stedet gå mere over til modermælkserstatning på flaske. Jeg synes det vil være en god idé at du tilbyder din datter flasken efter behov, så hun stille og roligt vender sig til at få lidt mere i maven, sover et lidt længere stræk og I således får lidt mere ro på. I takt med at hun bliver ældre, så kan hun så begynde med lidt skemad.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning og sove lidt videre
Formiddag 9-9.30: Amning og/eller flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Her kan hun på et tidspunkt få lidt grød, når det bliver aktuelt og I får lyst til at forsøge dette. sammen med grøden kan hun få lidt vand af en kop
Tilbydes amning og/eller en flaske ca 12-12.30 og puttes til middagslur
Eftermiddag ca 15.30-16: Tilbydes bryst og/eller flaske. Hvis du oplevet at hun netop virker sulten efter amning og skiftning, så ville det være oplagt at forsøge med en flaske efter amning her
Sen eftermiddag 16.30: Sover eftermiddagslur
Aften ca. kl 18: Her vil hun på et tidspunkt kunne begynde med lidt grød eller grøntsagsmos og samtidig få lidt vand af kop.
Ammes eller får en flaske med mme ca kl. 19 og puttes herefter til natten
Sen aften 23-24: Ammes og/eller flaske
Du må vurdere om du vil amme hende først og så tilbyde hende flasken efterfølgende, hvis hun virker til at kunne spise mere. Du må give hende, hvad hun virker til at have behov for. Prøv i første omgang at tilbyde bare 50ml efter amning og hvis hun kan spise mere, så må hun naturligvis have det. Du skal regne med at hun i løbet af et helt døgn har behov for ca 1000ml mælk. Hvis hun spiser 6 gange i døgnet, som jeg har skitseret i planen, så vil hun altså skulle have ialt mellem 160-170ml hver gang. Da du ikke ved, hvor meget der er i brystet, så er det således et skøn, hvor meget du skal lave til hende på flaske, men et sted mellem 50-100ml burde umiddelbart være nok.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske