Brev:
Stadig problemer med amningen
9. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Stadig problemer med amningen
Kære Helen
Tak for dit gode uddybende svar ; )
Det er desværre ikke blevet bedre med amningen, faktisk værre. Jeg har prøvet at ligge hende oftere til om dagen, men hun vil ikke amme mere af den grund.
Jeg vil lige beskrive vores daglige rutiner:
Ca.kl.7-8 Amning (spiser ved 1 bryst i ca.10 min, tilbydes mere et par gange men afviser), står op, bad/vask tøj på.
Kl. ca. 9-10 Formiddagslur i barnevogn/seng ca. 45-60 min
Kl.ca. 10-11 Amning (ofte kun 4-5 min ved 1 bryst. Tilbydes igen efter bleskift, men afviser)
Kl. ca. 12-15 lang lur i barnevogn på 2-3 timer (tilbydes brystet før luren, men afviser oftest eller spiser et par minutter)
kl. ca. 14-15 Amning (spiser ofte kun 5-7 minutter, tilbydes mere efter bleskift, men afviser. Virker ofte mere sulten, lidt pylret og sutter meget kraftigt på sutten, men vil ikke spise mere ved brystet)
ca.16.30 Eftermiddagslur ca. 30-45 minutter
kl. ca. 17 Amning (Spiser igen maks 10 minutter ved 1 bryst, tilbydes mere men afviser)
Kl. ca. 18.30-19 1 flaske (ca. 80-100 ml) udmalket mælk eller mme.
Kl. 19-20 kommer i seng
Den sidste uge er hun begyndt at vågne ca. 1-1½ timer efter hun er kommet i seng og ammer i ca. 8-10 minutter. Falder i søvn og sover igen ca. 2 timer hvor hun vågner og ammer igen 8-10 min. Sådan fortsætter det stort set resten af natten.
I går prøvede vi at give hende den sædvanlige flaske kl. 18.30. Hun vågnede igen efter 1½ times tid og ammede i ca. 10 minutter. Så vågnede hun igen ved 22-tiden, hvor jeg ammede igen i ca. 10 minutter. Da vi gik i seng ved 23.30-tiden gav vi hende en flaske (90 ml) mme som hun spiste næsten sovende. Herefter skete det fantastiske at hun sov indtil 3.15, hvor jeg ammede og hun sov indtil kl. 7. Dette er vel et ydtryk for at hun ikke får nok mad i løbet af dagen??
Jeg er lidt kommet til det punkt, at jeg gerne vil fortsætte med at amme, men ikke for enhver pris. Jeg synes det er meget frustrerende at hun kun spiser meget lidt i løbet af dagen og afviser brystet. Jeg orker heller ikke at malke ud mere, da jeg er ved at få ret ondt i håndleddene af det.
Mine spørgsmål er:
1) Skal jeg give hende en flaske mme i løbet af dagen hvis hun ikke spiser så meget ved brystet og hvor meget skal hun ca. have?? Jeg vil jo heller ikke overfodre hende og jeg ved jo ikke hvor meget hun får når hun spiser ved brystet.
2) Skal vi prøve med grød i løbet af dagen, eller er det for tidligt i og med hun er født en måned for tidligt (hun er blevet 4 mdr i dag og har aldrig haft problemer med maven før)??
3) Kan du måske skitsere en plan vi kan prøve at følge??
Vores datter en en utrolig glad pige og jeg synes at det er ærgerligt at vi skal kæmpe så meget med spisningen. Det gør mig ikke noget, hvis jeg evt bare kan fortsætte med at amme nogle gange om dagen og hun derudover får mme/grød/vælling.
Jeg var faktisk ved min egen sundhedsplejerske i dag. Men jeg synes ikke hun kom med nogle konkrete svar. Hun kom med en masse forslag som at amme i mørkt rum, tilbyde hende oftere om dagen, men jeg synes vi har prøvet alt uden effekt. Hun vejede 6500 g i dag, så hun har taget 500 g på, på en måned.
Håber du kan hjælpe mig lidt videre ; )