Brev:
Fald i mælkeproduktion
9. januar 2008
Alder:
3 mdr.
Fald i mælkeproduktion
Hej Helen
Jeg har nu siden jul haft problemer med min mælkeproduktion, dvs. det tror jeg selv. Alfred er nu 15 uger og amningen gik nogenlunde indtil jul. Jeg ammede hver 4. time, af og til hver 3., og 1-2 gange hver nat. Han har dog aldrig været nogen storspiser, skulle lokkes til at spise mere end 15 minutter på et bryst.
Til jul blev jeg lettere forkølet, og faldt og slog mit hoved - fik dog heldigvis ikke hjernerystelse. Samtidig havde der været nogle dage/nætter, hvor der gik lang tid mellem et par amninger, 6-8 timer (jeg fik svært ved at amme ham andet end liggende, hvilket var svært i helligdagene med rejser, osv). Det virkede på mig, som om der pludselig fra den ene dag til den anden ikke var nok mælk. Han bedte efter mælk efter to, max 3 timer, og slap brystet efter max. 10 minutter.
Jeg har været helt klar til at skulle amme hver 2. time, og har gjort det næsten hver dag siden nytår, dog ikke om natten, der er det måske 3 korte amninger, men kun på et bryst pr. gang.
Hvis han en enkelt gang lige er faldet i søvn, når der er gået et par timer, har jeg malket ud. Og der er meget mindre mælk end tidligere. Normalt har jeg kunnet trække 80-100 ml ud på under et kvarter. Nu tager det ca. 4 gange så lang tid inden mælken kommer, og der bliver en 20-40 ml (det er jo så ikke helt fyldt, da det er efter to timer). Jeg har også testet brysterne efter amning og de er så tomme som sådan nogen nu kan være... Jeg har ikke en eneste gang på 3 uger oplevet, at de føltes spændte eller fyldte.
Han vejde 3510 ved fødslen og vejede 5.870 ved Åbent Hus i onsdags; han er gået en vækstkurve ned. Ved hjemmevejning (vægten har kun 1 decimal, dvs. 100 grams interval) har han vejet det samme over en måned.
Fordi hans vægt stod stille og han havde nogle skrigeture et par nætter, har vi prøvet at supplere med erstatning, men det er meget uberegneligt, om han vil tage flasken eller ej (også når andre prøver). Jeg har mest gjort det i forlængelse af amning, og der vil han sjældent have den. Et par gange har han taget 70-80 ml efter en amning, af og til har jeg tænkt, at jeg vil give ham flasken, så han kan få et ordentligt måltid, og mine bryster har en chance for at blive fyldt op (når der så var gået tre timer malkede jeg ud - så måtte han få det på flaske hvis det blev nødvendigt). Det har han nemlig også gerne villet tage et par gange, men det er vanskeligt at få lavet et "lager" når han hele tiden bliver ammet (har dog ikke stået op om natten for at pumpe ud....Der sætter jeg vist grænsen...)
Det eneste, jeg ikke har gjort, af de anbefalinger, jeg kan læse mig til, skulle kunne øge produktionen, er at hvile. Jeg synes, jeg sover nogenlunde om natten. Det bliver til en 8-9 timer, og når jeg kun vækkes max. 2 gange, føler jeg mig udhvilet, og jeg synes det har været svært at finde tid til at tage en middagslur, nu hvor vi har to børn.
Jeg synes det er hårdt, og også lidt synd for ham. Når han kun får små måltider, sover han også kun korte lure. Han er dog begyndt at sove bedre om aftenen. Men nu fx i dag har han sovet 4 korte lure, en på 1 1/2 time og de andre på 45 minutter. Og så er han ammet med to timer imellem, nu har jeg lige givet ham 100 ml erstatning i stedet for at amme, og det tog han med det samme, selvom det kun var gået 1 1/2 time siden han blev ammet på begge sider.
- Burde produktionen ikke være sat op nu, hvor der er gået så mange dage med hyppig amning?
- Hvad synes du, vi skal gøre - supplere efter hvert måltid og så kassere den ene flaske efter den anden?
- Er det sandt, at hvis man først har valgt noget ikke allergivenligt erstatning én gang, så er løbet kørt, og så kan man lige så godt fortsætte, eller er det ikke for sent at købe nutramigen til ham? Vi har brugt 3/4 af en pakke økologisk erstatning, der hedder Holle, da vi går meget ind for konceptet.
- Hvis man skal lave en færdig og drikkeklar nødflaske til natten eller til når man er ude, hvordan gør man det - der står på pakken at man kun må tilberede en af gangen, men i min mødregruppe siger de, at man godt kan lave til natten, fx.).
På min pakke skal man varme vandet til 50 grader, så blander man og nedkøler til 37 grader - hvis jeg så afkøler det, og varmer det op igen - så er det jo blevet opvarmet to gange, må det ikke det? Eller er det forskelligt fra mærke til mærke?
- Så må jeg vil desværre se i øjnene, at jeg heller ikke denne gang, grundet for lille vægtøgning, kan amme i 6 måneder (fuldt ud), eller kan man være heldig, og så kører det pludselig?
Kan det så ikke give lidt ekstra "allergibeskyttelse" hvis jeg "deltidsammer" så længe jeg kan holde til det? Storesøster var 1 år og 5 måneder, da jeg stoppede.
Endelig vil jeg lige fortælle, at selvom vi troede Alfred var blind eller tilbage i udvikling, da han var nyfødt, så er han nu det allerdejligste, sociale væsen. Han ligger nu og spræller og dasker til en rød elefant, der hænger over ham, og når jeg bøjer mig ned om lidt for at tage ham op, vil han sende mig det skønneste smil og vrikke med hele kroppen af glæde over at se mig! Så vores bekymring på det punkt er bestemt gjort til skamme!!
På forhånd tak for din hjælp.
Med venlig hilsen
Cecilie