Svar: Ammer ofte om natten

2. januar 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anne

Jeg giver dig helt ret i at din datter lyder til at være sulten og til at have behov for lidt mere mad. Da hun er født før tid, så har hun sandsynligvis et lidt umodent tarmsystem og jeg synes derfor ikke du umiddelbart skal begynde med lidt grød. Det er vigtigt at hun er i stand til at nedbryde det hun får og ikke får problemer med maven.

I første omgang synes jeg derfor du skal forsøge om du kan øge din mælkemængde. Der sker tit det at børn i 4 måneders alderen begynder at interessere sig så meget for verden om dagen, at de ikke længere koncentrere sig helt så meget omkring brystet. De bliver lettere forstyrret og får derfor ikke helt så meget, som de egentlig kunne spise. Derfor søger de naturligt brystet mere om natten, her flyder mælken lettere og der er mere ro. Det er jo sådan set rigtig fint og et godt tegn på at barnet er i stand til at regulere sit behov ind, men samtidig er det jo også vigtigt at I alle får lidt sammenhængende søvn:o)

Prøv om du i første omgang kan få hende til at spise fra begge sider i løbet af dagen. Både fordi du derved får hende fyldt rigtig godt op og er sikker på at hun har fået, hvad hun kan rumme, men også fordi du øger din mælkemængde ved at stimulere begge sider. Prøv at amme hende fra den ene side, lade hende spise der til hun virker mæt og tilfreds, skift hende så, så hun vågner lidt op til dåd igen og tilbyd hende så modsatte bryst.

Hvis det ikke er nok at amme hende fra begge sider og mere hyppigt i løbet af dagen, så vil det være helt okay at du tilbyder hende lidt ...

Annonce

... modermælkserstatning eller vælling. Modermælkserstatning og vælling er længere tid om at blive nedbrudt i mave-tarmsystemet og mætter derfor i længere tid. Vælling kan i princippet springes over, og i stedet kan man give grød, men netop på grund af hendes alder og for tidlige fødsel, så tænker jeg at vælling kan være en blidere overgang til skemad. Du kan også forsøge om almindelig modermælkserstatning vil hjælpe.

Da hun er vandt til at få flaske, så er det også oplagt at give hende modermælkserstatning eller vælling inden sengetid. Vær opmærksom på at i alderen 4-6 måneder bør hun max få 2 flasker vælling dagligt.

Hvis ekstra mælk ikke giver nogen effekt, eller når denne effekt ophører, så vil det være tid til lidt grød og her kan du begynde med risgrød, majsgrød, hirsegrød eller boghvedegrød. Ris og majsgrød er meget milde og fine i konsistensen, grød af hirse og boghvede er lavet på flager og det gør grøden lidt fnugget i konsistensen. Alle 4 grødtyper er dog uden gluten og du må gerne give hende alle sammen. Varier det lidt, se hvad hun godt kan lide. Start med 4-5 tsk og følg efter med en amning.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du kan i min artikelsamling finde mine artikler om skemad:o)

Det er en god idé at amme hende inden I selv går i seng og lade hende spise i søvne. På den måde sikrer I jer at hun er fyldt godt op til natten og det kan hindre at hun vågner kl. 00.30, hvilket kan være et rigtig hårdt tidspunkt for dig at blive vækket på.

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med det hele. Rigtig godt nytår.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Amning

Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn ammes sålænge som muligt. Helst fuldt ud til de er 6 måneder gamle og delvist frem til 12 måneders alderen eller længere, hvis mor og barn ønsker det.

Brystmælk er nøje afstemt til barnets forskellige behov og modermælk indeholder vigtige antistoffer, som beskytter det lille barn mod infektioner. Det tager tid at etablere en amning, for de fleste tager det ca. tre uger, men der kan gå op til 6 uger før mælkemængden har afstemt sig efter barnets...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre