Brev:
Ammer ofte om natten
2. januar 2008
Alder:
4 mdr.
Ammer ofte om natten
Kære Helen
Tusinde tak for en god brevkasse!!
Jeg skriver til dig, fordi vores dejlige datter vågner mange gange i løbet af natten og er sulten. Jeg synes det begynder at blive lidt hårdt med den afbrudte nattesøvn.
Vores datter er 4 måneder gammel. Hun blev født i uge 35+5, men var en stor pige på 2870 g og 48 cm. Nu vejer hun 6,3 kg. Hun er en meget glad, smilende og pludrende pige. Hun sover ca. 3 gange i løbet af dagen, i alt ca. 4-6 timer. Vi ligger hende i seng ca. 19-20, oftest uden problemer. Derefter sover hun rigtig godt frem til vi går i seng ved 23-24 tiden. Hvis hun ikke er vågnet af sig selv inden da, ammer jeg hende når vi går i seng, uden at hun vågner, og ligger hende tilbage i hendes egen seng hvor hun sover videre uden problemer.
Men... så er problemet at hun resten af natten vågner ret ofte. Det er forskelligt fra nat til nat, men oftest vågner hun hver 2. time. Hun er ikke ked af det, hun får mad og sover oftest videre igen. Vi prøver inden jeg giver hende mad, at give hende sutten, men oftest er det ikke nok og jeg bliver nødt til at amme. Vi har også byttet plads i sengen, så min kæreste ligger tættest på vores datter og det er ham der giver hende sutten. Det hjælper nogle gange og det sker at hun sover 4-5 timer ad gangen, men dette er meget sjældent. Hun står op mellem kl 7-8.
Mine spørgsmål er:
1. Skal vi prøve at begynde med at give hende lidt grød, eller skal vi give hende mme før hun bliver lagt i seng?? Ret ofte malker jeg ud før hun skal i seng, og dette får hun så på flaske. Dette begyndte vi på for ca. en måneds tid siden, da hun var ret overtræt og urolig om aftenen, og havde derfor svært ved at tage brystet.
2. Hvis vi skal begynde med grød, er det så risgrød vi skal begynde med?
3. Skal jeg fortsætte med at amme hende før vi går i seng, eller skal hun selv vågne og "bede" om mad??
Jeg tror måske hun er klar til at prøve lidt grød. Hun åbner munden når vi giver hende D-dråber med ske og er begyndt at blive meget opmærksom/nysgerrig når vi spiser.
I løbet af dagen ammer jeg ca. hver 2.-3. time hvor hun selv beder om det.
Kærlig hilsen Anne