Ammer ofte om natten

2. januar 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Ammer ofte om natten

Kære Helen

Tusinde tak for en god brevkasse!!

Jeg skriver til dig, fordi vores dejlige datter vågner mange gange i løbet af natten og er sulten. Jeg synes det begynder at blive lidt hårdt med den afbrudte nattesøvn.

Vores datter er 4 måneder gammel. Hun blev født i uge 35+5, men var en stor pige på 2870 g og 48 cm. Nu vejer hun 6,3 kg. Hun er en meget glad, smilende og pludrende pige. Hun sover ca. 3 gange i løbet af dagen, i alt ca. 4-6 timer. Vi ligger hende i seng ca. 19-20, oftest uden problemer. Derefter sover hun rigtig godt frem til vi går i seng ved 23-24 tiden. Hvis hun ikke er vågnet af sig selv inden da, ammer jeg hende når vi går i seng, uden at hun vågner, og ligger hende tilbage i hendes egen seng hvor hun sover videre uden problemer.

Men... så er problemet at hun resten af natten vågner ret ofte. Det er forskelligt fra nat til nat, men oftest vågner hun hver 2. time. Hun er ikke ked af det, hun får mad og sover oftest videre igen. Vi prøver inden jeg giver hende mad, at give hende sutten, men oftest er det ikke nok og jeg bliver ...

Annonce

... nødt til at amme. Vi har også byttet plads i sengen, så min kæreste ligger tættest på vores datter og det er ham der giver hende sutten. Det hjælper nogle gange og det sker at hun sover 4-5 timer ad gangen, men dette er meget sjældent. Hun står op mellem kl 7-8.

Mine spørgsmål er:

1. Skal vi prøve at begynde med at give hende lidt grød, eller skal vi give hende mme før hun bliver lagt i seng?? Ret ofte malker jeg ud før hun skal i seng, og dette får hun så på flaske. Dette begyndte vi på for ca. en måneds tid siden, da hun var ret overtræt og urolig om aftenen, og havde derfor svært ved at tage brystet.

2. Hvis vi skal begynde med grød, er det så risgrød vi skal begynde med?

3. Skal jeg fortsætte med at amme hende før vi går i seng, eller skal hun selv vågne og "bede" om mad??

Jeg tror måske hun er klar til at prøve lidt grød. Hun åbner munden når vi giver hende D-dråber med ske og er begyndt at blive meget opmærksom/nysgerrig når vi spiser.

I løbet af dagen ammer jeg ca. hver 2.-3. time hvor hun selv beder om det.

Kærlig hilsen Anne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en MEGET god brevkasse, hvad skulle jeg dog gøre uden den.

Mor til dreng knap 6 uger