Svar: Natteroderi, bruger mor som sut
28. december 2007
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt, når din datter bruger dig som sut og hun skal naturligvis også lære at sove uden at have mor i munden:o)
Du fortæller at det ikke lykkedes at amme de andre piger særligt længe og at du derfor har kæmpet ekstra for at denne amning skulle lykkes. Det er rigtig godt gået og det er naturligvis også derfor at du har været tilbageholdende med at give din datter både sut og flaske. Nu er din datter dog så gammel, at du godt kan forsøge, men det er ikke sikkert at hun vil - hun lyder til at være en af den som foretrækker den ægte vare og det kan man jo ikke fortænke hende i:o)
Du skal naturligvis være sikker på at hun ikke er sulten. Der er lavet undersøgelser som viser at børn der bruger sut i gennemsnit spiser et måltid mindre ved brystet. Hvis du således begynder at give din datter en sut eller forsøger at holde hende fra brystet, så skal du altså være opmærksom på at hun ikke misser et måltid, men fyldes godt nok op på andre tidspunkter.
Det vil være rigtig godt, hvis du derfor kunne forsøge at amme hende fra begge bryster i en periode, så du er sikker på at hun har fået alt hvad hun kan spise. Start med at amme hende fra den ene side, skift hende og tilbyd hende så modsatte side. Herefter kan hun puttes og hjælpes til at sove.
Hvis hun ammes på denne måde dagen igennem, så behøver hun umiddelbart ikke brystet midt nat. Man siger at børn efter 6 måneders alderen rent ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt om natten, men trygheden har de behov for. Det vil sige at du kan amme hende sen aften inden du selv går i seng og så igen næste morgen tidlig, men midt om natten vil det være rigtig fint, hvis du kunne lade være.
Du kan gøre det at du lader far tage over. Han kan jo give lige så meget nærhed og omsorg, tryghed osv. som dig, men han kan af gode grunde ikke amme. Du kan også gøre det, hvis det kun er brystet som dur, at du tilbyder hende det, men så sørger for at trække vorten ud af munden på hende igen. Det er her så også et spørgsmål om at sætte noget andet i stedet. Hvis hun ligger ved siden af dig i sengen og ammes imens I begge ligger på siden, så hold din hånd på hendes hofte, vug hende lidt, hold hende evt. lidt i hånden, stryg hende blidt over håret osv. Tanken er at du på sigt vil kunne nøjes med disse kærtegn og så helt undvære brystet.
Du skriver ikke om du er begyndt med noget skemad, men jeg tænker at det vil være en god idé, så du er sikker på at hun får hvad hun har behov for i løbet af dagen. Samtidig skal du regne med at hun har behov for at sove formiddag og over middag og at hun måske er ved at nå dertil, hvor hun kan springe den sene eftermiddagslur over. På den måde vil hun måske kunne gå lidt tidligere i seng...
Ellers er det sådan at netop i den alder, hvor børnene sover sent om eftermiddagen, så har de ofte også en vågenhedsperiode om aftenen.. helt naturligt, de kan jo ikke sove hele tiden.. og det vil så ændre sig stille og roligt i takt med at deres rytme om dagen generelt ændrer sig:o)
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske