Svar: Natteroderi, bruger mor som sut

28. december 2007

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor

Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt, når din datter bruger dig som sut og hun skal naturligvis også lære at sove uden at have mor i munden:o)

Du fortæller at det ikke lykkedes at amme de andre piger særligt længe og at du derfor har kæmpet ekstra for at denne amning skulle lykkes. Det er rigtig godt gået og det er naturligvis også derfor at du har været tilbageholdende med at give din datter både sut og flaske. Nu er din datter dog så gammel, at du godt kan forsøge, men det er ikke sikkert at hun vil - hun lyder til at være en af den som foretrækker den ægte vare og det kan man jo ikke fortænke hende i:o)

Du skal naturligvis være sikker på at hun ikke er sulten. Der er lavet undersøgelser som viser at børn der bruger sut i gennemsnit spiser et måltid mindre ved brystet. Hvis du således begynder at give din datter en sut eller forsøger at holde hende fra brystet, så skal du altså være opmærksom på at hun ikke misser et måltid, men fyldes godt nok op på andre tidspunkter.

Det vil være rigtig godt, hvis du derfor kunne forsøge at amme hende fra begge bryster i en periode, så du er sikker på at hun har fået alt hvad hun kan spise. Start med at amme hende fra den ene side, skift hende og tilbyd hende så modsatte side. Herefter kan hun puttes og hjælpes til at sove.

Hvis hun ammes på denne måde dagen igennem, så behøver hun umiddelbart ikke brystet midt nat. Man siger at børn efter 6 måneders alderen rent ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt om natten, men trygheden har de behov for. Det vil sige at du kan amme ...

Annonce

... hende sen aften inden du selv går i seng og så igen næste morgen tidlig, men midt om natten vil det være rigtig fint, hvis du kunne lade være.

Du kan gøre det at du lader far tage over. Han kan jo give lige så meget nærhed og omsorg, tryghed osv. som dig, men han kan af gode grunde ikke amme. Du kan også gøre det, hvis det kun er brystet som dur, at du tilbyder hende det, men så sørger for at trække vorten ud af munden på hende igen. Det er her så også et spørgsmål om at sætte noget andet i stedet. Hvis hun ligger ved siden af dig i sengen og ammes imens I begge ligger på siden, så hold din hånd på hendes hofte, vug hende lidt, hold hende evt. lidt i hånden, stryg hende blidt over håret osv. Tanken er at du på sigt vil kunne nøjes med disse kærtegn og så helt undvære brystet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skriver ikke om du er begyndt med noget skemad, men jeg tænker at det vil være en god idé, så du er sikker på at hun får hvad hun har behov for i løbet af dagen. Samtidig skal du regne med at hun har behov for at sove formiddag og over middag og at hun måske er ved at nå dertil, hvor hun kan springe den sene eftermiddagslur over. På den måde vil hun måske kunne gå lidt tidligere i seng...

Ellers er det sådan at netop i den alder, hvor børnene sover sent om eftermiddagen, så har de ofte også en vågenhedsperiode om aftenen.. helt naturligt, de kan jo ikke sove hele tiden.. og det vil så ændre sig stille og roligt i takt med at deres rytme om dagen generelt ændrer sig:o)

Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig godt nytår:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet