Vågner konstant om natten

29. december 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Vågner konstant om natten

Hej Helen

Tak for gode råd og hjælpsom brevkasse!

Nu skriver jeg, fordi jeg er ved at gå ud af mit gode skind. Jeg er så udmattet, at jeg græder hele tiden og er helt rund på gulvet.

Min søn (fra den 17. august) sover typisk fra omkring kl.19-20 stykker til kl.6 næste morgen. Men disse timer bliver afbrudt så mange gange, at jeg ofte føler det som om, jeg slet ikke har sovet (og nu er jeg nået dertil, hvor jeg i det hele taget har svært ved at sove). Jeg gruer for nætterne. I nat har jeg fx en enkelt gang været heldig, at der gik en hel time imellem, han kaldte på mig. Men ellers har han grædt med intervaller af 10, 20 og 30 min. Sådan er det som regel. Og så er der nogle enkelte nætter, hvor der går halvanden til to timer mellem hans kald, som så er pga. sult.

Han sover i værelset ved siden af mit (det har han gjort i snart en måned, men vores værelser er forbundet af en dør og en tynd væg), og jeg flyttede ham derind, netop fordi han vågnede så ofte (så det begyndte altså inden, han blev flyttet), og jeg vurderede, at det var vigtigt for at være en god mor om dagen, at jeg i det mindste ikke blev forstyrret af hans ’sovelyde’ om natten, men kun af hans reelle kald.

Når jeg går ind til ham om natten, kan jeg altid få ham til at falde til ro ved at amme ham, ind imellem ved at tage ham op og vugge ham, og meget sjældent lægge ...

Annonce

... hænderne på ham. Og så slæber jeg mig ind ved siden af igen. Til han kalder næste gang.

Jeg kan kun få ham til at falde i søvn om aftenen ved enten at holde ham i armene og ”danse” langsomt eller ved at amme. Og jeg kan ikke lægge ham fra mig, før han sover helt, for så begynder han at græde med det samme!!

Jeg ønsker ikke at benytte ’Godnat og sov godt’-metoden, for jeg vil ikke have min søn græder, uden at der kommer nogen.
Men jeg vil heller ikke benytte ’sov igennem uden gråd’-metoden, fordi han da lærer, at hver gang han slapper af, føler sig tryg og holder op med at græde, bliver han lagt fra sig. Altså, lige siden han blev født har han ønsket at blive holdt og gået med. Og fra han var helt lille, har han grædt, når han var træt i samme øjeblik, han kunne mærke, at han var ved at blive lagt ned. Han vil ikke lægges, så hvis jeg forsøger at lægge ham, hver gang han ikke græder, lærer jeg ham bare at græde længere af angst for at blive lagt – hvis du forstår, hvda jeg mener.

Det skal nævnes, at han ikke vil tage hverken sut eller sutteflaske (uanset model og hvad der er i den). Men vi er begyndt på majs grød, selvom han ikke helt har forstået, at det er meningen, han skal spise det.

Mine to spørgsmål:
Hvor mange gange er det normalt at et barn vågner om natten??
Hvad kan jeg gøre, for at få ham til at sove mere igennem??

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor