Svar: Meget lille vægtstigning på 2,5 uge

13. december 2007

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Det lyder ganske rigtigt som om at I alle har været igennem en gang forkølelse og maveonde og det er sandsynligvis også grunden til at din datter ikke har taget så meget på i denne periode.

Det vil være helt naturligt, hvis din mælkemængde er blevet påvirket af dette. Der skal ikke ret meget sygdom og stress til i din krop før mælkemængden ændrer sig. Man ser det f.eks. også hos kvinder der får en brystbetændelse - i denne periode, tager barnet ofte også lidt mindre på.

Lige nu handler det altså om at du skal forsøge at øge din mælkemængde igen og det gør du bedst ved at lægge din datter til så meget som muligt. Jo hyppigere hun dier hos dig, jo mere mælk. Det vil derfor være godt, hvis hun i de næste dage ikke får lov til at sove 5, 6 eller 7 timer i træk, men at du tilbyder hende brystet ca hver 3-4 time døgnet rundt. Nogle gange går det måske kun 2 timer imellem dine amninger, andre gange må hun så godt sove 4 timer.

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan amme hende fra begge sider, så du får stimuleret begge sider ved hver amning. Det vil sige at du starter med at lægge hende til på den ene side og lader hende spise færdig der, så skifter du hende, og derefter lægger du hende til modsatte side, hvor hun så kan tage toppen. Næste gang du ammer, så starter du der, hvor hun kun har taget toppen, lader hende spise i ...

Annonce

... bund der, skifter hende og tilbyder på samme måde modsatte bryst.

Det er også vigtigt at du selv får noget hvile og får slappet af. Prøv om du kan hvile dig lidt i løbet af dagen, evt. lægge dig med hende og amme hende liggende. Se lidt stort på rengøring, madlavning osv. det må andre hjælpe med og ellers må det vente.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Sørg også for at du får mad og drikke i løbet af dagen og at du har lidt tid til dig selv. Der skal være tid og mulighed for at du kan komme i bad, tid til at du kan få alle dine hovedmåltider og mellemmåltider. Det behøver ikke være noget stort, det kan være en grovbolle, en gulerod eller lignende du lige gnaver i dig, men det er vigtigt at du f.eks. ikke går hele formiddagen uden hverken vådt eller tørt. Det sker jo nogle gange at timerne flyver og pludselig er klokken 13 og din mave rumler - du har nået alt omkring din datter, men har helt glemt dig selv.. og det går altså ikke:o)

Så jeg tænker altså at din datters manglende vægtstigning godt kan hænge sammen med at I har været syge og derfor også haft lidt stress i kroppen hjemme hos jer. Det vil være helt naturligt at dette påvirker mælkemængden og at du derfor nu skal arbejde lidt ekstra på at få mælken skruet op igen. Hvis du følger ovenstående, så burde du kunne fornemme en forskel allerede i løbet af et par dage.

Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet