Brev:
Udviklingsspring, mad og søvn
13. december 2007
Alder:
7 mdr.
Udviklingsspring, mad og søvn
Hej Helen.
Så er vi her igen. Noah er allerede blevet 7 mdr gammel. Hvor blev min lille baby af??
Noah er som du måske husker født 2 mdr før termin pga vandafgang 15 uger før termin og han udviklede hurtigt to meget voldsomme lyskebrok, som han blev opereret for i september måned. Efterfølgende har han stadig haft mange problemer med maven, men da der nu endelig er kommet ro i de stakkels tarme efter operationen og efter at han er startet på grød og mos er der ingen problemer på det område mere. Han er blevet en meget stor dreng på ca 68 cm og 10 kg.
Vi er netop startet med det tredie skemåltid i samråd med vores sundhedsplejerske og han elsker det og spiser ca 1 dl ad gangen. Han får risgrød og hirsegrød med frugtmos som topping morgen eller formiddag og til middag og Grøntsagsmos til aften.
Nu til mine egentlige spørgsmål:
De sidste 14 dage har været helt tossede med både mad, søvn (både nat og dag) og humøret generelt. Han bliver ekstremt ulykkelig flere gange om dagen og kun mor kan bruges. Hvor han førhen kunne ligge lidt for sig selv og lege, bliver han nu meget gal og ked af det. Han skal helst være på arm 24 timer i døgnet. Vel og mærke på mors arm. Far duer meget sjældent.
Motorisk er han meget urolig. Han har altid været en meget aktiv dreng og haft en masse energi, men nu skulle man næsten tro at han skulle nå noget. Arm og ben kører meget hektisk hele døgnet rundt. Vi har forsøgt at svøbe ham og på den måde hjælpe ham med at finde ro, men det vil han absolut ikke. Så skriger han om muligt endnu mere.
Jeg tænker at han er midt i et voldsomt udviklingsspring rent mentalt og motorisk. Han er inden for den sidste uge begyndt at vende sig fra ryg til mave og omvendt. Når han kommer om på maven, kan man se at han gerne vil videre, og han bliver meget gal når det ikke lykkes.
Desværre har han aldrig lært at falde i søvn selv. Natten gik rimeligt indtil for fjorten dage siden hvor han begyndte at vågne mange gange. Han vågner med et skrig og lyder nærmest som om at han bliver mishandlet. Når han bliver puttet både dag og nat skriger han og bliver dybt ulykkelig indtil vi tager ham op og han får lov til at falde i søvn på mors arm eller mave.
Søvnen om dagen er et helt kapitel for sig. Han vil kun sove hvis han ligger på mors mave. Dette har stået på altid. Jeg har igen prøvet alt. Svøbe, vugge, vandre med barnevognen. Intet er godt nok til den lille terrorist.
Jeg tror selv at det med søvnen handler om både mors bløde hjerte og kænguruplejen på neo. Den er godt nok svær at komme af med. Det er helt tydeligt at det er blevet en vane for ham. Men mor er ved at være meget meget træt, da man ikke sover alt for godt med en sprællende baby på maven.
Derfor eftersøger jeg gode ideer til hvordan vi får vendt det her, uden at han skal skrige sig i søvn. Jeg er ikke tilhænger af devicen om at børn ikke tager skade af at græde osv.
Samtidig ville det være dejligt hvis du ud fra noahs vægt og alder kunne skitsere en fornuftig rytme, da han aldrig har fået sådan en. Det eneste som ligger rimelig fast er hans aftenbad efter aftenmosen og at han bliver puttet (vugget i søvn) kl 19:30 Han spiser og sover stadig fuldstændig som vinden blæser, og bliver ganske alvorligt vred når jeg forsøger at holde fast i spisetider og sovetider.
Håber ikke at min lange smøre har trættet dig og glæder mig til at høre din mening/forslag.
Venlig hilsen
Majken og Noah