Svar: Udviklingsspring, mad og søvn

13. december 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Majken

Det er rigtig dejligt at høre at Noah operation gik godt og at der nu er kommet lidt mere ro i tarmsystemet og dermed også lidt mere ro derhjemme.

Jeg tror du har fuldstændig ret i at Noah lige nu er igang med et udviklingsspring som påvirker ham både fysisk og motorisk. han er nu så gammel, at han begynder at skelne mere bevidst imellem kendt og ukendt, om han er hjemme eller ude - og det er bedst at være i mors favn og observere verden trygt derfra, lidt på afstand.

Hans øgede opmærksomhed på verden giver naturligt en større mental uro, han drømmer mere og får sværere ved at give slip og overgive sig til søvnen, der er så mange stimuli der skal bearbejdes og han vil så gerne følge med i det hele, det er svært at sige fra.

Motorisk har han også en øget uro, han er nu begyndt at vende og dreje sig mere omkring og bruger sin krop meget mere end tidligere. Det er rigtig dejligt at kunne flytte sig rundt efter legetøj, men utroligt frustrerende, når det ikke lykkes. Ofte begynder børn nemlig at krybe baglæns i stedet for at komme fremad og de får sig også lagt i nogle stillinger som de ikke mestrer at komme væk fra igen.

Det betyder at han om dagen har rigtig meget behov for at du støtter ham og motiverer ham, triller med ham, tumler med ham, trykker ham på fodsålerne så han kommer fremad osv. Og om natten, at du hjælper ham med at skifte stilling, blive lagt rigtigt igen og således hjælper ham med at komme videre i søvnen.

Til børn der er født før tid, kan det ofte være en rigtig god idé at gynge dem. Er han stærk nok i ryggen til at kunne sidde nu? Sidder han i høj stol? Jeg tænker at det er ved at være tiden til det og at du i den forbindelse kan overveje om I mon har mulighed for en gynge derhjemme. Det at sidde i en babygynge og gynge frem og tilbage stimulere både hans balancecenter, men det giver ham også en rigtig god oplevelse.
Noah er jo en dreng, som mentalt kan være lidt længere fremme fordi han i biologisk alder er 7 måneder, men som motorisk måske kan være lidt senere på den fordi han korrigeret er 5 måneder... Jeg ved godt at man i princippet ikke kan sætte det så skematisk op, men jeg håber du forstår hvad jeg mener:o)

Det er dejligt at putte med sit barn og rigtig vigtigt i forhold til fortidlig fødte børn. At I har brugt kænguru metoden skal du såldes ikke være ked af eller bekymre dig omkring, det har været helt rigtigt at gøre og det er guld værd. Det kommer aldrig skidt igen:o)

Jeg kan dog godt forstå at du gerne vil kunne få ham til at sove uden at han behøver ligge hos dig og jeg tænker at en blid overgang måske kunne være at du lagde dig ved siden af ham. Vil du f.eks. ikke kunne lægge dig med ham i dobbeltsengen og lade ham ...

Annonce

... falde i søvn tæt ved dig, holde ham i hånden, stryge ham over håret osv. og så stille og roligt rykke længere og længere væk fra ham, så han til sidst lærer at sove med dig ved sin side?

Jeg tænker også at du skal benytte hans alder til at sætte ham op i barnevognen og gør det til en fast rutine at køre ham en gang dagligt i vognen. Lad ham starte med at sidde lidt op, kigge ud, følge med i verden. De fleste barnevogne har en plade der kan sættes op som rygstøtte, ellers må du tage en pude eller lignede i ryggen på ham. Når han så har siddet der lidt, og han begynder at vise træthedstegn, så putter du ham ned og kører lidt videre. På den måde kan du lærer ham at sove i sin vogn og at sove uden tæt fysisk kontakt. Du skal altså ikke starte med at putte ham i barnevognen for at sove, men starte med at lade ham sidde og følge med i verden og så først putte ham, når han viser træthedstegn.

En plan for dagen til et barn der får 3 måltider skemad kan se således ud:

Tidlig morgen 6: Flaske

Morgen 7.30-8: Havregrød, flerkornsgrød evt. med frugtmos, vand af kop.

Formiddag 9.30: Sidder med lidt brødskorper, agurkestænger, ristede rugbrødshumplere osv. i hånden, evt. lidt frugt, frisk frugt eller frugtmos, vand af kop

Tilbydes flaske og puttes til formiddagslur ca kl. 10

Frokost 12: Grød eller Grøntsagsmos og stille og roligt forsøge med lidt kogt kød og fisk. Igen må han gerne få lidt brødskorper, agurkestænger eller lignende i hånden at sidde med efterfølgende. Vand af kop

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Tilbydes flaske og puttes til middagslur mellem kl. 13-14, afhænger også af hvor længe han har sovet om formiddagen.

Eftermiddag 16: Flaske

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og også her forsøge med mere og mere af jeres mad, hvis I laver lidt sovs med sødmælk, så må han gerne få lidt af dette på sin mad, I må gerne begynde med lidt kogt kød og fisk, han kan f.eks. få indmaden af en frikadelle og lignende i sin mos. Vand af kop. Og også om aftenen må han gerne få lidt at sidde med i hånden selv. Det kan også være kogte blomkål eller broccolibuketter eller lignende.

Puttes til natten med en flaske ca 19.30

Sen aften 23-24: Flaske, så han forhåbentlig kan sove igennem om natten.

Som du kan se af denne plan, så indeholder den 3 måltider skemad og to lure og det vil umiddelbart være passende i forhold til jeres drengs alder (ca 6 måneder, regner jeg med her).

Der er stadig tilbud om mange flasker og måske det bliver for meget og det er også okay. De to flasker inden dagslurene er et tilbud og så må du stole på at han selv kan sige til og fra og således har en naturlig evne til at regulere sit behov.

Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o) Rigtig god jul.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

17. maj 2024 | Diverse | 16 mdr.

Cyklus efter fødsel

Hej Helen Jeg har denne gang et spørgsmål, som ikke direkte vedrører mine...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder