Meget lille vægtstigning på 2,5 uge

13. december 2007

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Meget lille vægtstigning på 2,5 uge

Hej Helen

Min datter vejede ved fødslen 3600 g. Nu hvor hun er 10,5 uger vejer hhun 5.400 g. Indtil hun var ca. 8 uger fik hun i gennemsnit 1 flaske om dagen, da jeg, typisk om aftenen, ikke altid kunne følge med med amningen. Hun tog mellem 200-250 g på om ugen.

Da hun var 8 uger ville hun pludselig overhovedet ikke have flasken mere og amningen er også kørt fint siden. Jeg er begyndt at stole på, at jeg har nok mælk til hende og hun har også virket tilfreds, undtagen om aftenen, hvor hun spiser meget hos mig, men jeg har tolket det som at hun tanker op. Hun er også begyndt at sove længere stræk på 5-6-7 timer om natten, så jeg mener da at hun må være mæt.

Hun har desværre hele tiden været et meget uroligt og grædende barn uden at vi kan finde en årsag. Samtidig har hun været svær at få til at sove, men det er dog ved at blive væsentligt bedre. Vi mener ikke at hendes gråd skyldes kolik, da hun græder på alle tidspunkter af døgnet og det virker ikke relateret til ondt i maven. Sundhedsplejersken kalder hende for et meget sensitivt barn og jeg kan kun give hende ret, der skal ikke være for mange stimuli, ikke for meget larm og ikke for mange mennesker - det kan hun slet ikke kapere. Hun bliver straks urolig og ked af ...

Annonce

... det.

Indenfor den sidste uges tid, har vi alle i familien været syge, ondt i maven, kvalme og let feber. Vores datter har også været forkølet og været mere grædende end ellers, hendes afføring har været vandtynd og grøn (normalt er den gul) og hun har haft meget hyppigere afføring end ellers, så jeg tolker det som om, at hun også har været smittet.

Nu til mit spørgsmål: i dag havde jeg så besøg af sundhedsplejersken der skulle veje hende. På 2,5 uge har hun pludselig kun taget 150 g på! Det synes jeg er chokerende lidt, da hun jo ellers hele tiden i samme tidsrum har taget ihvertfald 400-500 g på.

Jeg må indrømme at det bekymrer mig, men SP var ikke bekymret. Hun sagde at min datter følger sin vækstkurve fint og at hun har en alder nu, hvor hun begynder at tage mindre på.

Jeg har hele tiden været lidt i tvivl om jeg havde mælk nok til hende, men var indenfor de sidste par uger begyndt at tro på, at det nu var fint. Men nu bliver jeg da helt i tvivl igen.

Jeg kan også lige nævne, at jeg også har været hos vores læge fordi hun græder så meget. Lægens vurdering var et barn i trivsel, men hun har for en sikkerheds skyld henvist til en børnelæge for at få en andens vurdering.

Men hvad synes du mht. vægtstigningen?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor