Svar: Kan det passe

11. december 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Michelle

Tillykke med den lille pige - sikke en julegave at få :o)

Når man ammer med brik, så kræver det ekstra meget arbejde af din datter at få mælken ud af brystet. Nogle børn klarer det helt uden problemer, men andre børn har svært ved netop at få den lidt tykkere og mere mættende mælk ud, som ligger sidst i brystet. Det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne få din datter til at spise hos dig uden brik...

Det er ikke noget du skal gøre til en kamp eller til et problem, men bare forsøge og så se hvordan det går. Start med at lægge hende til med brikken på og når hun så har spist hos dig, mælken er begyndt at løbe og brystvorten er kommet længere frem og lettere at få fat i, så fjerner du brikken, tørrer evt. brystet let med en stofble, så hun har lettere ved at få fat og lægger hende så direkte til. Forsøg evt. at lægge hende til i tvillingestilling, hvor hun vender bagud, det kan være lettere for hende på denne måde.

Derudover tænker jeg at du lige skal tjekke om hendes tungebånd er for kort. Et kort tungebånd ser du ved at hendes tungespids bliver tvedelt (lidt ligesom en slanges tunge uden sammenligning i øvrigt), altså at tunge spidsen ser hjerteformet ud, når hun stikker tungen ud af munden. I gamle dage klippede man automatisk tungebånd på alle børn med stramt tungebånd, men det gør man ikke mere. Det er dog vigtigt at få det gjort, hvis der er ammeproblemer.

Du kan få en akut tid hos en øre-næse-halslæge, som kan ...

Annonce

... gøre dette lille indgreb, hvis det viser sig nødvendigt. Jo hurtigere det gøres jo større effekt - jo længere tid der går, jo større risiko for at amningen går i vasken...:o(

Jeg synes det vil være synd, hvis du stopper med at amme og vælger at gå over til flaske. Du har jo mælk til din datter og det lyder umiddelbart som om at I begge egentlig er glade for amningen. Derfor synes jeg også du skal give den en chance. Det betyder ikke at du ikke kan supplere med en flaske en gang imellem, hvis det viser sig nødvendigt, man kan godt i en periode gøre begge dele. Men det er klart at jo mere flaske man giver, jo mindre mælk vil du også producere og stille og roligt vil din datter så automatisk overgå mere og mere til flaske.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jo mere du ammer, jo hyppigere du lægger til, jo mere mælk danner du. Et alternativ kunne derfor være at du begyndte at malke ud. Det ville både stimulere dine bryster til at producere mere mælk, det vil også være muligt for dig at give din datter den udmalkede mælk på flaske og samtidig så ville der blive arbejdet lidt mere med dine brystvorter, de ville blive formet mere, lettere komme frem osv. så hun bedre kan få fat. Alternativet til brikken kan derfor også være at du starter med at malke lidt ud, får mælken til at løbe og brystvorten trukket frem og så lægger hende til - af med malkemaskinen og på med prinsessen:o)

Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul til jer alle 3:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Navlestrengsblod - stamceller

Navlestrengsblod - det vil sige, det blod, som er tilbage navlestrengen og moderkagen efter fødslen - indeholder stamceller. Disse celler har hjulpet dit barn med at udvikle organer, blod, væv og immunsystem gennem hele graviditeten.

I dag forskes der meget intenst i brugen af stamceller, og håbet er at kunne gøre noget ved en række sygdomme, som i dag er uhelbredelige, fordi manglende eller ødelagte celler visse steder i kroppen ikke bliver dannet igen. Der findes mange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to