Svar: Stadig for meget amning

31. oktober 2007

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære MJ

Det er helt okay at du gerne vil amme og det er sådan set dejligt at I begge to nyder det så meget. Jeg synes dog at det er problematisk at din datter spiser så meget hos dig, at det påvirker hendes øvrige indtag af mad og der er kun en til at ændre på dette og det er dig!

Du kan ikke regne med at din datter siger fra, hun vælger brystet fordi det er tryg, det er rart og let tilgængeligt og hun skal også stadig have det dog kun 2 gange dagligt. Det er dit ansvar som mor at sikre din datter en sufficient kost og dermed sikre hendes trivsel og lige nu er så meget amning ikke det bedste for dit barn. Du bliver altså nødt til at holde igen med det bryst i løbet af dagen, du skal ikke bruges som sut eller tørstslukker - her skal hun have rigtig mad og vand og trøstes kan hun blive på mange andre måder.

Så skal du også skille tingene ad, for en ting er amning hele dagen efter din datters behov, noget andet er amningen inden hun skal sove. Den skal hun naturligvis have lov til at få - det er trygt og rart at falde til ro på denne måde og det fungerer godt for jer alle i familien. Det betyder også at hvis du skal væk fra den dårlige samvittighed over at du har to andre børn, som du også skal tage dig af, så kan du meget fint slå to fluer med et smæk. Det skal bare være om dagen, at du laver noget sammen med dem og det kan du sagtens - for lillesøster kan endten komme med eller passes af en anden - ammes behøver og skal hun ikke på det tidspunkt.

Når hun søger brystet om dagen, så må du aflede hende, tilbyde hende andet mad, sørge for at tage noget tøj på, hvor hun ikke selv kan løfte op i blusen osv. Fra 10 måneders alderen kan amningen faktisk nedsættes til 2 gange dagligt og de fleste vælger at amme endten tidlig morgen og når barnet skal puttes til natten (kl. 06 og kl 20) eller amme til putning og så igen lige inden man selv går i seng (kl 20 og kl. 23/24). Hvad der bedst passer ind i jeres dagligdag, må du forsøge dig frem til.

Det er klart at din datter jo ikke kender klokken og derfor godt kan blive frustreret over at hun nogle gange kan få lov og andre gange ikke. Nogle gange er det så svært at acceptere for børn og giver så meget gråd og frustration, at man kan være nødt til at stoppe amningen helt, men ofte vil barnet faktisk forholdsvis hurtigt indstille sig på dette og vil i løbet af dagen let kunne afledes og vil fint acceptere mere sufficient mad. Netop det at hun begynder at spise og få appetit til mere og anden mad, skulle jo også meget gerne betyde at hun så ikke efterspørger brystet så tit, men igen er det dig, der skal tage en beslutning om at det er sådan det er og ...

Annonce

... at det faktisk er til dit barns bedste.

Jeg ved at jeg tidligere har sendt dig en plan for dagen, nu hvor din datter er blevet det ældre, så ser planen lidt anderledes ud, men ligner stadig meget og planen kommer her:

Tidlig morgen 06: Amning

Morgen 8: Havregrød, evt. med frugtmos, vand af kop

Formiddag 9.30: ½ banan, evt. anden frugtmos eller frisk frugt, ½ bolle med lidt smør, ostestænger eller lignede at sidde med og gnave i

Puttes til formiddagslur kl ca 10. Sæt hende i barnevognen, kør en tur, hvor hun starter med at sidde og kigge sig omkring. Her hun tørstig kan hun få vand eller en tår mælk af en kop. Når hun er træt, så putter du hende ned og hun sover uden amning.

Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, da hun endnu ikke spiser rigtig mad, så vil det fortsat være godt at servere grøntsagsmos ved siden af brødhapserne, så hun fyldes op og bliver godt mæt. Du kan evt. købe mad fra glas og give hende dette, hvis det skal være praktisk og let. Men giv hende også meget gerne rester fra aftensmaden, som f.eks. godt kogte pastaskruer og stykker af frikadelle osv. Vand af kop

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Puttes til middagslur ca kl. 13 og igen ingen amning, hvis du ikke kan få hende til at sove uden brystet, så må du tilbyde hende noget at drikke af en kop og så atter køre hende i barnevognen som om formiddagen.

Eftermiddag 15-16: En portion grød eller evt. en lille portion tykmælk med lidt frugtmos, ½ banan og/eller en ½ bolle med smør at sidde og gnave i. Må også gerne få lidt frisk frugt som lidt melon, appelsin og lignende, et stykke agurk, - hvad I nu har og hvad de andre børn spiser, Vand af kop.

Aften 18: Aftensmad og hun skal spise det samme som I andre, meget gerne pasta med kødsovs, kartoffelmos og millionbøf, boller i karry og lignende af de gammeldagsretter der smager af noget. Evt lidt frugtgrød med mælk på til dessert. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca kl. 20 og ammes så vidt muligt fra begge bryster.

Sen aften 23: Kan evt. ammes igen inden du går i seng, hvis dette hjælper jer begge til at vide at hun har fået og ikke behøver i tidsrummet 24-06. Hvis hun ammes tidlig morgen, så behøves denne amning ikke, du må således vurdere, hvilken af disse amninger der vil fungere bedst for jer begge.

Det kan også godt være at hun (og du) trives bedst med de 3 amninger mod at I så slet ikke ammer i løbet af dagen og fred være med det. Men det er meget vigtigt at du stopper med at amme hende hele tiden og virkelig tænker over at det er hendes behov at få andet end modermælk nu!

Håber at du hermed har fået et lille skub i den rigtige retning, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge