Brev:
Stadig for meget amning
31. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Stadig for meget amning
Kære Helen
Tak for dit svar, som nu er ved at være et stykke tid siden...... Min datter er nu 10 mdr. og stadig MEGET ammeglad!
Jeg har prøvet at følge nogle af dine råd, men efter en lang periode med forkølelse, er amningen stadig den foretrukne ingrediens i min datters kost! Nu er hun dog helt rask og frisk, men vægrer ofte den almindelige mad, hun viser meget tydeligt at hun ikke vil spise, og så kan jeg jo ikke tvinge hende. Så tager jeg hende ned, og kort efter begynder hun at kravle efter mig, eller rundt på mig, hiver mig i benene, og tager jeg hende op begynder hun næsten at sutte på min trøje. Hvis ikke jeg giver efter, klynker hun og det er jeg for "blød" til, og sådan kører det.... Faktisk stadig nat og dag. Hun spiser dog lidt, men slet ikke i alderssvarende, synes jeg.
En anden ting er, at jeg jo synes det er lidt hårdt, altid at være til rådighed, rent amningsmæssigt, omend jeg stadig har lyst til og nyder at amme hende, hvis blot det kunne foregå på lidt nedtrappet blus. Men er det muligt at få hende til at forstå det? Jeg er så heldig at have forlænget min orlov, så jeg skal være hjemme med hende næsten et år endnu, så det løser ikke sig selv i form af arbejdsstart.
Med hensyn til hendes sovevaner, så er det jo også stadig amningen der får hende til at falde i søvn, jeg har prøvet "Pantleys metode" (Sov igennem uden gråd), men den er ikke helt så effektiv for os, som alle hendes eksempler....! Vi har prøvet nogle gange, at min mand tager over, men hun bliver virkelig vred og ulykkelig, og græder/skriger/flitsbuer, ja - det er lige før hun kaster op, så meget græder hun.
Jeg har det bare sådan, at det mener jeg ikke et lille barn skal, for at lære at falde i søvn/sove igennem, og så er det jo mig der tager over.... Hun har ikke rigtigt nogen anden "ting" til at trøste sig selv med, hun bruger ikke sut, vil ikke have klud, bamse eller lignende. Selv jeg, kan ikke trøste hende rigtigt uden amningen, men igen, det er jo mig selv der har lært hende det......
Det svære er at få brudt denne uholdbare cirkel, som gør os alle trætte. Jeg har jo også 2 andre børn jeg skal tilgodese, men føler mig stadig lidt som en "nybagt" ift hvor længe jeg kan være væk, bruge tid med dem osv. Har du et super godt råd, vil jeg sætte pris på det :-)
Med venlig hilsen
MJ