Svar: Amning og tænder - 10 mdr.

22. oktober 2007

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Tine

Av! Det gør ondt når de bider. Hvis du oplever at det er så smertefuldt nu og du ikke kan få din datter til at lade være, så må du naturligvis stoppe amning. Du kan dog prøve at finde ud af om det er først eller sidst i amningen at hun bider?

Hvis det er først i amningen, så hjælper det nogle gange at stimulere brystet lidt med hænderne først, så du får mælken til at flyde lidt hurtigere. Hvis det er sidst i amningen, så kan du tage hende fra inden hun når til bidestadiet og på den måde få det stoppet. Du kan også overveje om det er mere hyppigt på det ene tidspunkt end på det andet og så droppe amningen på det tidspunkt, hvor du oplever at hun hyppigst bider.

Hvis du vælger at stoppe helt, så skal din datter naturligvis have anden mælk og du må forsøge at give hende, hvad du nu kan. Normalt vil man ikke anbefale kalktabletter til et barn i den alder, men du kan prøve at tale med lægen om det.

Ellers tænker jeg at du godt nogenlunde vil kunne dække hende ind via kosten, mælken kan kommes både i og på grøden, gives som kold mælk af et glas, indgår i sovs og i madlavning generelt, kan gives som en milkshake en gang imellem (hvor du blender en banan og noget sødmælk) og også ost indeholder lidt kalk og er udmærket at give lidt af en gang imellem. Det kan bruges både som pålæg, smøreost, skæreost eller anden ost i stykker til at gnave, fetaost i tern, kan også indgå i madlavning osv.

Det er en rigtig god idé at Carolines mad nu tager udgangspunkt i jeres mad og du skal ikke lave separat grøntsagsmos til hende, slet ikke, når hun viser meget større interesse for jeres mad. Du skal udnytte den interesse og så forsøge at lave så børnevenlige retter som muligt.

Hun må meget gerne få pasta og kødsovs, boller i karry, frikadeller og flødekartofler, kartoffelmos og millionbøf osv. og som du kan se er det generelt en god idé at lave lidt sovs. Så kan du mose lidt af kartoflerne eller andre grøntsager, give hende ris osv. men sovs og på den måde fylder det så ekstra op og giver mæthed. Derudover kan du tilbyde hende en portion frugtgrød med mælk på som dessert - så er du sikker på at hun er godt mæt og samtidig får hun også mælk ...

Annonce

... den vej.

En plan for dagen kunne se således ud:

Morgen: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød eller lignende lavet med mælk. Sødmælk af kop.

Formiddag: ½ bolle med smør, ost, banan eller anden frisk frugt, vand at drikke.

Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg - leverpostej, sildepostej, grøntsagsmos kan bruges på brød, avokado. Tilbehør af ærter, majs, gulerod, peberfrugt. Vand af kop.
Der er intet i vejen for at tilbyde hende lidt af aftensmaden, hvis I har lidt rester tilbage. Det kan være lidt kylling, frikadelle, pasta der kan varmes lidt igen og lignende. Vand af kop

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Eftermiddag: En lille skål tykmælk med lidt frugtmos eller frisk frugt, rugbrødsdrys eller lignende. ½ bolle med smør og måske lidt ost eller en lille smule marmelade. Vand af kop

Før aftensmad: Et lille fad med lidt agurker, ærter, majs, peberfrugt, gulerod og lignende. Om eftermiddagen er børn ofte sultne og pylrede og det er vigtigt lige her i 'ulvetimen' at give hende noget sundt. Her kan I også en gang imellem lave en bananmilkshake - at blende en banan med noget sødmælk svarer til at spise banan og drikke mælken af kop, men mange børn synes dette smager meget bedre:o)

Aften: Serveres samme mad som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, forskellige grøntsager. Hun kan spise det hele uden problemer. Hun kan få en portion frugtgrød med mælk til dessert og drikke vand af kop. Sovs moses sammen med kartofler og ris og lignende gives også med lidt sovs, hjælp hende med det, så hun bliver fyldt godt op på denne måde og ved siden af sidder med den anden mad, som hun så selv spiser

Til natten: En lille kop lun mælk og måske ½ banan inden hun skal sove.

Hun er lige på grænsen aldersmæssigt til at få fornøjelsen af en godnathistorie, men I kan jo godt forsøge. Ellers er det et spørgsmål om at skabe nye gode soverutiner, som så vil erstatte amningen fremover. Hun skal naturligvis fortsat føle sig tryg og rolig ved at skulle sove. Og så er mælk og banan faktisk et meget godt middel og en måde at komme i sove-stemning. Der er efter sigende nogle stoffer i banan som virker søvndyssende:o)

Jeg tror jeg kom igennem det hele, fortsat held og lykke med hende:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder