Svar: Amning og tænder - 10 mdr.
22. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Tine
Av! Det gør ondt når de bider. Hvis du oplever at det er så smertefuldt nu og du ikke kan få din datter til at lade være, så må du naturligvis stoppe amning. Du kan dog prøve at finde ud af om det er først eller sidst i amningen at hun bider?
Hvis det er først i amningen, så hjælper det nogle gange at stimulere brystet lidt med hænderne først, så du får mælken til at flyde lidt hurtigere. Hvis det er sidst i amningen, så kan du tage hende fra inden hun når til bidestadiet og på den måde få det stoppet. Du kan også overveje om det er mere hyppigt på det ene tidspunkt end på det andet og så droppe amningen på det tidspunkt, hvor du oplever at hun hyppigst bider.
Hvis du vælger at stoppe helt, så skal din datter naturligvis have anden mælk og du må forsøge at give hende, hvad du nu kan. Normalt vil man ikke anbefale kalktabletter til et barn i den alder, men du kan prøve at tale med lægen om det.
Ellers tænker jeg at du godt nogenlunde vil kunne dække hende ind via kosten, mælken kan kommes både i og på grøden, gives som kold mælk af et glas, indgår i sovs og i madlavning generelt, kan gives som en milkshake en gang imellem (hvor du blender en banan og noget sødmælk) og også ost indeholder lidt kalk og er udmærket at give lidt af en gang imellem. Det kan bruges både som pålæg, smøreost, skæreost eller anden ost i stykker til at gnave, fetaost i tern, kan også indgå i madlavning osv.
Det er en rigtig god idé at Carolines mad nu tager udgangspunkt i jeres mad og du skal ikke lave separat grøntsagsmos til hende, slet ikke, når hun viser meget større interesse for jeres mad. Du skal udnytte den interesse og så forsøge at lave så børnevenlige retter som muligt.
Hun må meget gerne få pasta og kødsovs, boller i karry, frikadeller og flødekartofler, kartoffelmos og millionbøf osv. og som du kan se er det generelt en god idé at lave lidt sovs. Så kan du mose lidt af kartoflerne eller andre grøntsager, give hende ris osv. men sovs og på den måde fylder det så ekstra op og giver mæthed. Derudover kan du tilbyde hende en portion frugtgrød med mælk på som dessert - så er du sikker på at hun er godt mæt og samtidig får hun også mælk den vej.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød eller lignende lavet med mælk. Sødmælk af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, banan eller anden frisk frugt, vand at drikke.
Frokost: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg - leverpostej, sildepostej, grøntsagsmos kan bruges på brød, avokado. Tilbehør af ærter, majs, gulerod, peberfrugt. Vand af kop.
Der er intet i vejen for at tilbyde hende lidt af aftensmaden, hvis I har lidt rester tilbage. Det kan være lidt kylling, frikadelle, pasta der kan varmes lidt igen og lignende. Vand af kop
Eftermiddag: En lille skål tykmælk med lidt frugtmos eller frisk frugt, rugbrødsdrys eller lignende. ½ bolle med smør og måske lidt ost eller en lille smule marmelade. Vand af kop
Før aftensmad: Et lille fad med lidt agurker, ærter, majs, peberfrugt, gulerod og lignende. Om eftermiddagen er børn ofte sultne og pylrede og det er vigtigt lige her i 'ulvetimen' at give hende noget sundt. Her kan I også en gang imellem lave en bananmilkshake - at blende en banan med noget sødmælk svarer til at spise banan og drikke mælken af kop, men mange børn synes dette smager meget bedre:o)
Aften: Serveres samme mad som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, forskellige grøntsager. Hun kan spise det hele uden problemer. Hun kan få en portion frugtgrød med mælk til dessert og drikke vand af kop. Sovs moses sammen med kartofler og ris og lignende gives også med lidt sovs, hjælp hende med det, så hun bliver fyldt godt op på denne måde og ved siden af sidder med den anden mad, som hun så selv spiser
Til natten: En lille kop lun mælk og måske ½ banan inden hun skal sove.
Hun er lige på grænsen aldersmæssigt til at få fornøjelsen af en godnathistorie, men I kan jo godt forsøge. Ellers er det et spørgsmål om at skabe nye gode soverutiner, som så vil erstatte amningen fremover. Hun skal naturligvis fortsat føle sig tryg og rolig ved at skulle sove. Og så er mælk og banan faktisk et meget godt middel og en måde at komme i sove-stemning. Der er efter sigende nogle stoffer i banan som virker søvndyssende:o)
Jeg tror jeg kom igennem det hele, fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske