Amning og tænder - 10 mdr.

22. oktober 2007

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Amning og tænder - 10 mdr.

Hej Helen.

Jeg har lige et par spørgsmål til dig.

Det første vedrører amning. Caroline er netop blevet 10 mdr. og vi har fået hende vænnet af med amning om natten :-), så jeg ammer kun to gange i døgnet nu - morgen og aften. Det har fungeret godt i en periode, men Carolines fortænder er nu blevet så store, at de laver sår på brystet, når hun sutter.

Jeg har fået et ret stort sår på det ene bryst og det er meget smertefuldt for mig at amme. På grund af dette ville jeg egentligt gerne stoppe amningen, men jeg har svært ved at se, hvordan jeg skal kunne få en halv liter mælk i hende om dagen, som hun jo skal have. Hun NÆGTER at drikke MME og det er meget begrænset hvad jeg kan få i hende af sødmælk.

Jeg vil nok kunne få følgende i hende i løbet af en dag:

- 1 dl MME i grød om morgenen
- Max 1/2 dl sødmælk til maden i løbet af hele dagen
- Max 1/2 dl yoghurt om eftermiddagen
- Ca 1/4 dl MME i mos om aftenen
- 1 ostehaps

Dette svarer jo ikke til 1/2 liter, så hvad gør jeg? Kan jeg f.eks. give hende kalktabletter? Jeg ville jo helst have hende til at drikke mælk frem for at skulle give hende tabletter, men det er bare ...

Annonce

... svært på nuværende tidspunkt.

Hvis jeg stopper amningen, hvad vil du så anbefale, at vi gør i stedet inden hun skal sove? Lige nu fungerer amningen som en hyggestund, hvor hun falder til ro inden hun skal sove, så det er nok nødvendigt at gøre noget andet for at få hende til at komme i "sove-stemning". Vi har vores faste putteritualer med nattøj, godnatsang etc. men jeg er ikke sikke på, at det vil være tilstrækkeligt.

Mit tredje spørgsmål vedrører aftensmad. Jeg er lidt i tvivl om hvor længe det er nødvendigt at lave mos til Caroline om aftenen for at være sikker på, at hun er fyldt godt op til natten. Om aftenen får hun 1 dl kartoffel/grøntsagsmos og derudover smager hun det mad som vi får, men det er tydeligt at hun ikke gider mosen mere, så det skal ofte lokkes i hende.

Hun må hellere end gerne udelukkende få det mad som vi spiser, men jeg er bange for at det ikke mætter nok og at hun så vågner om natten og er sulten, hvilket jeg ikke vil risikere nu når vi endeligt er sluppet af med natteamningen. Hvor længe vil du sige at det er nødvendigt med mos om aftenen?

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen Tine.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder