Brev:
Amning og tænder - 10 mdr.
22. oktober 2007
Alder:
10 mdr.
Amning og tænder - 10 mdr.
Hej Helen.
Jeg har lige et par spørgsmål til dig.
Det første vedrører amning. Caroline er netop blevet 10 mdr. og vi har fået hende vænnet af med amning om natten :-), så jeg ammer kun to gange i døgnet nu - morgen og aften. Det har fungeret godt i en periode, men Carolines fortænder er nu blevet så store, at de laver sår på brystet, når hun sutter.
Jeg har fået et ret stort sår på det ene bryst og det er meget smertefuldt for mig at amme. På grund af dette ville jeg egentligt gerne stoppe amningen, men jeg har svært ved at se, hvordan jeg skal kunne få en halv liter mælk i hende om dagen, som hun jo skal have. Hun NÆGTER at drikke MME og det er meget begrænset hvad jeg kan få i hende af sødmælk.
Jeg vil nok kunne få følgende i hende i løbet af en dag:
- 1 dl MME i grød om morgenen
- Max 1/2 dl sødmælk til maden i løbet af hele dagen
- Max 1/2 dl yoghurt om eftermiddagen
- Ca 1/4 dl MME i mos om aftenen
- 1 ostehaps
Dette svarer jo ikke til 1/2 liter, så hvad gør jeg? Kan jeg f.eks. give hende kalktabletter? Jeg ville jo helst have hende til at drikke mælk frem for at skulle give hende tabletter, men det er bare svært på nuværende tidspunkt.
Hvis jeg stopper amningen, hvad vil du så anbefale, at vi gør i stedet inden hun skal sove? Lige nu fungerer amningen som en hyggestund, hvor hun falder til ro inden hun skal sove, så det er nok nødvendigt at gøre noget andet for at få hende til at komme i "sove-stemning". Vi har vores faste putteritualer med nattøj, godnatsang etc. men jeg er ikke sikke på, at det vil være tilstrækkeligt.
Mit tredje spørgsmål vedrører aftensmad. Jeg er lidt i tvivl om hvor længe det er nødvendigt at lave mos til Caroline om aftenen for at være sikker på, at hun er fyldt godt op til natten. Om aftenen får hun 1 dl kartoffel/grøntsagsmos og derudover smager hun det mad som vi får, men det er tydeligt at hun ikke gider mosen mere, så det skal ofte lokkes i hende.
Hun må hellere end gerne udelukkende få det mad som vi spiser, men jeg er bange for at det ikke mætter nok og at hun så vågner om natten og er sulten, hvilket jeg ikke vil risikere nu når vi endeligt er sluppet af med natteamningen. Hvor længe vil du sige at det er nødvendigt med mos om aftenen?
På forhånd tak for hjælpen.
Med venlig hilsen Tine.