Svar: Hvorfor vil hun ikke tage brystet?
16. oktober 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Sara
Det er betydeligt lettere at spise af en flaske end det er at spise af et bryst. Din datter skal koncentrere sig og bruge mange flere kræfter på at blive ammet. Samtidig er det sådan at hun skal sutte nogle gange på brystet, før mælken begynder at løbe og hun skal således have tålmodighed til at vente på det.
Når man giver flaske, så er der altid en risiko for at barnet vil vælge flasken simpelthen fordi det er så meget lettere at spise af den. Her skal hun ikke arbejde så meget og mælken kommer med det samme, hun skal ikke vente på at nedløbsrefleksen går i gang.
Samtidig så vil det at man giver modermælkserstatning som erstatning for en amning også medføre at din mælkemængde nedsættes. Din krop indstiller sig ligesom på at producere det mindre mælk, din krop ved jo ikke at din datter reelt har behov for mere end hun spiser hos dig. Det betyder igen at mælken ikke strømmer til hende i samme grad, som den ellers ville gøre og at hun igen skal have tålmodighed til at vente.
Det betyder dog ikke at din amning behøver være helt slut og jeg tænker at der er nogle forskellige ting du kan gøre for at øge din mælkemængde og få hende til at tage brystet igen.
For det første er det altid en rigtig god idé først at give flaske efter at hun har stimuleret på brystet og således ikke erstatte en amning med en flaske. Hvis det er nødvendigt at erstatte en amning med flasken, så vil det være rigtig godt at du i stedet stimulerer dit bryst med en malkemaskine. Din datter er dog den bedste til at stimulere dig.
Derudover vil hyppig amning fremme mælkedannelsen og det vil således være fordelagtigt at du lægger til hver 2 time i stedet for hver 4 time. Samtidig så øger det også mælkemængde at amme sen aften og nat, da du her producerer mere af det mælkestimulerende hormon. Du kan således overveje om du skal lægge din datter til brystet her, igen fordi hun stimulerer dig bedre end en malkemaskine og så kan du efter hun har ammet tilbyde hende supplement på flaske eller du kan vælge at malke ud i stedet. Dette vil dog ikke give det samme.
For at få din datter til at tage fat i dit bryst, så er det vigtigt at hun fornemmer at der er noget at komme efter. Du kan derfor starte med at stimulere brystet med malkemaskine og få mælken til at løbe, tage maskinen fra og lægge hende til med det samme.
Du kan også tage en 2 ml sprøjte og dryppe lidt mælk ind i hendes mundvig, så hun kan smage at der er noget at komme efter og derfor tager fat.
Hun har stadig behov for mange hyppige måltider og skal således have lov til at selvregulere og dermed have lov til at die, når hun viser interesse for det. Hun skal mindst spise 6 gange i døgnet og gerne mere, hvis hun gerne vil. Hvis du ønsker at øge din mælkemængde er det igen vigtigt at hun spiser mere hyppigt og du må gerne amme ca hver 3 time...
Der er således ikke noget i vejen med hverken din datter eller dit bryst, det handler om at hun har lettere ved at spise af flasken og derfor foretrækker denne og det du skal vurdere er hvor vigtig amningen er for dig og om du derfor vil gøre alt hvad du kan for at øge din mælkemængde og få hende til at tage brystet igen. Det kan sagtens lade sig gøre, men det kræver at du har lyst og vilje:o)
Håber at du hermed er hjulpet videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske