Svar: Har taget gennemsnitligt for lidt på
12. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Kristine
Jeg kan godt se at din dreng har taget sparsomt på og ligger lige i underkanten af det jeg helst ser, men når det er sagt, så skal du dog også se på, hvordan han trives, om han tisser, udvikler sig og i det hele taget virker glad og tilfreds.
Hvis du oplever at han græder meget, at han spiser kortvarigt og ikke rigtig finder roen ved brystet, så kan det være tegn på at han har behov for noget mere mad.
Jeg går ud fra at lægen har nævnt for dig at det var lige i underkanten din dreng havde taget på? Har du set hans vægtkurve? Prøv at tegne ham ind i "livets bog" på medlemssiden og se hvordan han ligger. Hvis han holder sig på kurven, så er det okay, men hvis han falder på sin kurve, så skal han have noget mere at spise.
I første omgang så vil det være rigtig godt hvis du kunne forsøge at lægge ham lidt hyppigere til. Det er dejligt at han er begyndt at sove 7-8 timer i træk, men det kan godt være at det ikke er godt for ham at sove så længe uden mad. Der kunne jo sagtens ligge et måltid her og det ene måltid sammen med måske et ekstra i løbet af dagtimerne kunne godt gøre at hans vægt kom lidt op.
Jeg synes derfor du skal prøve at lægge ham hyppigere til både om dagen og også en ekstra gang i løbet af natten. Han vil sandsynligvis kunne spise mere eller mindre i søvne og sove videre derefter. Det at amme om natten er også med til at øge din mælkeproduktion.
Samtidig tænker jeg at du skal forsøge at få ham til at spise fra begge sider, når du ammer. Start med at amme fra den ene side, skift ham så han vågner lidt op igen og tilbyd ham så bryst nr to. Næste gang du ammer så starter du der, hvor du sluttede sidst, lader ham spise godt der, skifter ham og tilbyder igen modsatte bryst.
Umiddelbart tænker jeg at ovenstående vil øge din mælkemængde og også øge hans mælkeindtag og dermed hans vægt. Men hvis dette ikke hjælper og du på hans vægtkurve kan se at han dykker, så synes jeg du skal supplere med noget erstatning. Forsøg dog i første omgang at øge din egen mælkemængde ved at tilbyde ham brystet lidt hyppigere og give ham fra begge sider.
Tilsidst vil jeg lige sige at enkelte børn faktisk ligger på en vægtøgning omkring 150g om ugen og det kan være okay. Det afhænger helt af det enkelte barn. Generelt er det dog i underkanten efter min mening og jeg ser helt at børnene tager lidt mere på...:o)
Fortsat held og lykke med ham og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske