Brev:
Lang middagssøvn?
12. oktober 2007
Alder:
3 mdr.
Lang middagssøvn?
Kære Helen
Jeg har fået mange gode hints fra dine svar fra andre, men alligevel vil jeg liiiige stille et par spørgsmål også. Det er selvfølgelig om søvn :-)
Jeg har en dreng på lidt over 3 mdr, han vejede 4140 ved fødslen og for 4 uger siden vejede han 7 kg, så han har nok taget lidt på nu, han ligner i hvert fald ikke en der mangler noget! Han blir ammet 100 %, har 5-6 våde bleer i døgnet. Smiler og kan ligge for sig selv, kommunikerer med folk osv, kort sagt virker han som om han har det fint.
Han bliver nok ammet hver 2. time om dagen. Han vil helst spise i små bidder, som regel 1 bryst af gangen - tak. Men det er som om der går længere mellem måltiderne nu end tidligere
Jeg prøver på at vænne ham til en rytme der inkluderer en lur på 2-3 timer på et tidspunkt mellem kl 11 og 15. er det helt urealistisk?? De første par måneder kunne han godt tage en lur om dagen på 2-3 timer, ikke hver dag, men det skete da flere gange om ugen. Hvis han selv får lov at bestemme nu er det to timers vågentid- ½-1 times søvn, og jeg synes ikke det fungerer særlig godt, for han virker ikke ordentlig udvilet.
Jeg har også to store børn på 10 og 11 år, og når de kommer hjem fra skole sker det ofte at vi skal køre til det ene eller det andet, og at eftermiddagen/aftenen på anden måde er uregelmæssig, så det bliver til et eller to powernaps på 10-45 minutter. Nogle gange i autostolen, andre gange i vikle på min mave under en gåtur/ mens jeg laver mad og lign. Nogen gange (for det meste) bliver eftermiddagen og aftenen lidt hektisk, så jeg føler faktisk at han har brug for en lang lur midt på dagen.
Jeg har selv brug for time-out midt på dagen for ikke at være helt sur og udslukt kl 19! Derfor prøver jeg at lade formiddagen være hjemlig og rolig (og afslår at køre fra og til skole)
Bortset fra den lange lur, som vi skal gå /vugge os til, ser dagen omtrent sådan ud:
ca 7 vågen med resten af famillien
ca 9: ½-1times lur
ca 11/12 2-3 timers middagssøvn.
eftermiddag 1-2 powenaps
ca 21 godnat samtidig med de store.
Jeg har ladet ham få morgenluren i sengen indtil nu, og middagsøvnen i barnevognen. Jeg kan godt få ham til at sove 2-3 timer, men i modsætning til tidligere skal han vugges nogle gange (ca 5?), i løbet af sådan en lur nu, og det har jeg gjort en uges tid eller to. Det er ikke sådan han skriger i lang tid, det er bare som om han er urolig og "kommer op til overfladen" og bliver ked, men egentlig har behov for mere søvn.
Nogen gange har jeg taget ham op, ammet ham og lagt han sovende ned i barnevognen igen. Jeg har også (hvis jeg selv har haft behov for at sove) taget ham med i seng og lagt han til når han græd (et par gange i løbet af 2-3 timer. Jeg ammer ham som meget som muligt inden han skal sove til middag.
Han sover ikke særlig længe ad gangen om natten, men det er faktisk dagen der er vigtist for mig i øjeblikket. Når det er godt sover han første stræk på 4-5 timer, herefter hver 2. timer til dagen gryr. Jeg må tilstå at jeg ikke ved det 100 %, han ligger nemlig i vores seng, og det er ikke altid jeg får set på uret, jeg kan godt finde på at knappe ham på og sove videre.
Også om natten er det som om han bliver urolig, nogen gange skal han bare krammes/skifte side eller stilling, og har ikke behov for at blive ammet. Jeg er begyndt at amme ham når jeg selv går i seng ved 22-23 tiden.
Mine spørgsmål er nu:
Er det skønne spilte kræfter at forsøge at få ham til at tage den lange lur, skal jeg bare være glad når han gør det og lade ham være selvregulerende lidt (hvor længe?) endnu?
Har du evt andre forslag eller kommentarer til dagsrytme eller tips til at få ham til at finde ro. Han bruger ikke sut, jeg har heller ikke været særlig ihærdig :-)
Kan det passe at han er urolig pga noget i hans udvikling der gør at han vågner før tid, og han ikke altid vågner pga sult?
Kan vi gøre noget ved natten? ville det hjælpe at give ham sin egen seng, eller er det lige meget?
Ammer jeg for tit?
Håber denne mail ikke blev alt for lang, jeg må hellere se at få sluttet inden jeg får tilføjet for mange detaljer
På forhånd tak for dit svar .-)
Kærlig hilsen Katrine