Svar: Min søn bider mig i brystvorten

24. september 2007

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Gitte

Der kan være flere grunde til at din dreng er begyndt at bide dig i brystvorten. Men i forhold til den alder han har, så tænker jeg at det især drejer sig om to ting.

For det første er han jo i en alder, hvor han er begyndt med skemad og derfor igang med at øve sig og finde ud af at munden kan bruges til flere ting. Tænder kan naturligvis også spille ind her, altså at gummerne klør og munden i det hele taget har meget fokus.

Men derudover så tænker jeg at det sandsynligvis også handler om at din dreng netop bider, når brystet endten er ved at være tømt eller når han venter på nedløbsrefleksen. Netop ved at hive i vorten og lige skubbe brystet lidt frem og tilbage, så malker han mere og det lyder således lidt som et forsøg på at få mælken bedre ud.

Det hjælper nogle gange at amme med en anden ammestilling, så han får fat om brystet på en ny måde. Det kan derfor hjælpe dig at du starter med at lægge ham til i den ...

Annonce

... almindelige stilling og når du så fornemmer at han er ved at nå dertil, hvor han vil begynde at bide for at malke mere, så tag ham fra lige inden og læg ham til i tvillingestilling i stedet.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det kan også nogle gange være en fordel at skifte bryst undervejs, som du også forsøger og det må du gerne gøre i en periode. Altså så du starter med at lægge ham til den ene side og når han så begynder at hive og trække, bide i brystet der, så skifter du ham over på den modsatte side og når det samme gentager sig, så tilbage til første side igen. Denne måde at amme på kan godt være i orden i perioder og fordelen kan være at du får stimuleret begge bryster og således begynder at producere lidt mere mælk, så problemet derved aftager. Ikke fordi du ikke har mælk nok til ham nu, det handler mere om at jo mere mælk der er, jo lettere flyder det og jo mere roligt vil han spise ved brystet:o)

Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. fortsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Brystpumpe

En brystpumpe er en pumpe, som kan stimulere til mælkedannelse og som kan malke mælk ud af kvindens bryst.

Der findes både manuelle og elektriske brystpumper og hvilken type pumpe du bør vælge, afhænger helt af dit behov for udmalkning.

Den manuelle brystpumpe vil ofte være god, hvis man som kvinde ammer og kun en gang imellem - f.eks. i forbindelse med en enkelt tur i byen - har brug for at malke overskydende mælk ud. Det er altså en pumpe der fint kan bruges,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder