Brev:
Skal have hjælp til at falde i søvn selv... Hvad kan vi gøre?
24. september 2007
Alder:
4 mdr.
Hej
Jeg har lige et spørgsmål ang. hvordan vi hjælper vores søn til at lære at falde i søvn af sig selv uden nogen form for hjælp. Lige nu kan han falde i søvn i barnevognen (hvis den bevæger sig), ved mit bryst (i mine arme eller liggende) og en gang imellem på armen hos sin far (sjældent).
Jeg forsøger altid at fjerne brystet fra ham inden han falder i søvn - men om natten er det ikke altid muligt, da jeg selv falder i søvn. Jeg ammer liggende om natten, da det at stå op ikke er mig muligt. Jeg har forsøgt i en periode, men da jeg vågner helt op, har jeg svært ved at falde i søvn efterfølgende - og det resulterer i at jeg ikke får den søvn jeg har behov for.
Vi har en fast rutine om aftenen, og har det siden han var nyfødt.
Han starter med at komme i bad, derefter i nattøjet, får sine d-vitaminer, lyset bliver slukket i soveværelse (der står hans seng og pudslebord), og vi går ind i stuen.
Når jeg ammer til natten gør jeg det i vores stue med dæmpet belysning, og så lidt støj som muligt... Derefter prøver jeg at putte vores søn i hans tremmeseng. Det er ikke altid det lykkes i første, andet eller tredje hug - men han sover som regel der indtil han vågner første gang. Han har altid været svær at liste over i sengen eller få til at falde i søvn.
Er jeg/vi på rette spor mod at få en søn der selv falder i søvn?!?
Vi tilstræber at han kommer i seng mellem kl. 20 og 21 - men nogen gange er den 21.30 før han ligger i sin egen seng. Han vågner så et sted mellem 00.30 og 2.30 - er sulten og bliver ammet, og sover derefter 2-3 timer, for at vågne igen og være sulten... Burde han ikke kunne sove lidt længere??
Vi står op omkring kl. 8 - så i bedste fald sover han 9-11 timer om natten. Om dagen sover han 40-45 min om formiddagen og eftermiddagen - mere bliver det ikke til... Han trives og vokser fint.
Puha - har virkelig brug for at vide om vi er på rette spor...
Gitte