Svar: Gylper hele måltidet op - ligger uroligt ved amning
22. august 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Pernille
Det tager som regel omkring 3 ugers tid, og nogle gange lidt mere, at etablere en amning, det betyder at der lige går lidt tid inden din krop helt finder ud af at producere den mængde mælk der er behov for. I begyndelsen overproducerer man lidt, ret smart faktisk, så man er sikker på at der er nok.
Min umiddelbare tanke er at du lige nu har rigtig meget mælk og at det strømmer godt og let til. Du har en god nedløbsrefleks som gør at din mælk løber rimeligt hurtig. Derfor får Marc meget mælk på en gang, nogle gange så meget at han ikke kan holde fast på brystet, er nødt til at slippe, lade noget sprøjte ud, tage fat igen. Det giver lidt uro ved brystet men er helt normalt.
Samtidig betyder dit store mælkeflow også at Marc får lidt mere end der lige umiddelbart er plads til i maven og derfor gylper han det overskydende op.
Det gør ikke noget, det ser bare voldsomt ud, men du skal glæde dig over at du har masser af mælk. Sandsynligheden for at han har fået en infektion med den unge alder han har er lille, men du skal naturligvis reagere og henvende dig til lægen, hvis du pludselig oplever at han bliver sløv og apatisk, bliver bleg, virker til at have det dårlig osv.
Det vil være en rigtig god idé om du kunne skifte lidt imellem ammestillingerne og måske forsøge at bruge tvillingestillingen lidt mere. Når du bruger den, så sidder han lidt mere op og tyngdekraften hjælper således med til at holde mælken i maven.
Du må også gerne lægge et lille klæde under madrassen i liften i hovedenden, så han bliver let eleveret med hovedet.
En gang imellem kan brystet være så fyldt med mælk at han slet ikke rigtig kan få fat og det er svært for ham at tømme det helt. Her kan man nogle gange med fordel lige malke lidt af toppen ud og så lægge ham til når den største spænding i brystet er væk. Det lyder dog som om at Marc godt kan klare din mælkemængde fint og er en stor dreng med gode kræfter.
Håber dette giver dig lidt mere ro, rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske