Svar: Gylper hele måltidet op - ligger uroligt ved amning

22. august 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Pernille

Det tager som regel omkring 3 ugers tid, og nogle gange lidt mere, at etablere en amning, det betyder at der lige går lidt tid inden din krop helt finder ud af at producere den mængde mælk der er behov for. I begyndelsen overproducerer man lidt, ret smart faktisk, så man er sikker på at der er nok.

Min umiddelbare tanke er at du lige nu har rigtig meget mælk og at det strømmer godt og let til. Du har en god nedløbsrefleks som gør at din mælk løber rimeligt hurtig. Derfor får Marc meget mælk på en gang, nogle gange så meget at han ikke kan holde fast på brystet, er nødt til at slippe, lade noget sprøjte ud, tage fat igen. Det giver lidt uro ved brystet men er helt normalt.

Samtidig betyder dit store mælkeflow også at Marc får lidt mere end der lige umiddelbart er plads til i maven og derfor gylper han det overskydende op.

Det gør ikke noget, det ser bare voldsomt ud, men du skal glæde dig over at du har masser af mælk. Sandsynligheden for at han har fået en infektion med den unge ...

Annonce

... alder han har er lille, men du skal naturligvis reagere og henvende dig til lægen, hvis du pludselig oplever at han bliver sløv og apatisk, bliver bleg, virker til at have det dårlig osv.

Det vil være en rigtig god idé om du kunne skifte lidt imellem ammestillingerne og måske forsøge at bruge tvillingestillingen lidt mere. Når du bruger den, så sidder han lidt mere op og tyngdekraften hjælper således med til at holde mælken i maven.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du må også gerne lægge et lille klæde under madrassen i liften i hovedenden, så han bliver let eleveret med hovedet.

En gang imellem kan brystet være så fyldt med mælk at han slet ikke rigtig kan få fat og det er svært for ham at tømme det helt. Her kan man nogle gange med fordel lige malke lidt af toppen ud og så lægge ham til når den største spænding i brystet er væk. Det lyder dog som om at Marc godt kan klare din mælkemængde fint og er en stor dreng med gode kræfter.

Håber dette giver dig lidt mere ro, rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Mange tusinde tak for dit svar, jeg kan helt sikkert bruge det til noget!

Tak fra Karlas mor