Svar: Meget hyppig natamning

1. august 2007

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Jeanett

Du må ikke gå ned med flaget, hvis du har det rigtig skidt, så er det vigtigt at du ringer til din læge og får tid til en samtale.

Det er rigtigt frustrerende for dig at opleve at du har masser af mælk, at din dreng spiser rigtig meget hos dig og alligevel vil han have mere og sover ikke længe nok.

Du skriver at I har forsøgt med flaske - har I forsøgt med udmalket modermælk, altså din mælk i flasken, så han ikke skal forholde sig til anden smag? Har I forsøge med forskellige flaskesutter? Nogle forældre fortæller at børn der vægrer sig mod flaske hellere tager imod flasken fra Pigeon eller flaske fra Nuby, da begge har lidt mere eftergivelige sutter - det synes jeg er et forsøg værd.

Prøv også flaskesutter med større hul, så han kan smage hvad det drejer sig om og at der er noget at komme efter.

Derudover tænker jeg at det lyder som om du er grædefærdig nu og har rigtig meget brug for aflastning. Derfor er det vigtigt at få et eller andet i din dreng, ...

Annonce

... så han sover et par sammenhængende timer. Hvad så med at far giver ham lidt modermælkserstatning på en kop eller på en sprøjte (I kan købe en sprøjte (10ml) på apoteket og så kan far give mme af den. Mange børn vil faktisk, hvis man placerer sprøjten forrest ved læberne kunne suge stemplet i bundt og så er de første 10ml jo væk. Andre gange kan man dryppe det ind i siden og så lade jeres dreng lappe det i sig. Normalt ville jeg ikke anbefale sprøjte til så gammelt et barn, men skade gør det ikke og lige nu er det et spørgsmål om at få ro på hos jer.

I kan også forsøge jer med en tudkop og se hvad han siger til det eller hælde lidt ind med en ske.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg kan ikke ud af dit brev se hvad I har forsøgt med, men modermælkserstatning smager jo meget forskelligt og det skal naturligvis være noget han kan lide...

Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre, så I allerede her i weekenden vil kunne få lidt ro på. Det skal nok gå alt sammen, rigtig meget held og lykke og knus herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"