Svar: Meget hyppig natamning
1. august 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Jeanett
Du må ikke gå ned med flaget, hvis du har det rigtig skidt, så er det vigtigt at du ringer til din læge og får tid til en samtale.
Det er rigtigt frustrerende for dig at opleve at du har masser af mælk, at din dreng spiser rigtig meget hos dig og alligevel vil han have mere og sover ikke længe nok.
Du skriver at I har forsøgt med flaske - har I forsøgt med udmalket modermælk, altså din mælk i flasken, så han ikke skal forholde sig til anden smag? Har I forsøge med forskellige flaskesutter? Nogle forældre fortæller at børn der vægrer sig mod flaske hellere tager imod flasken fra Pigeon eller flaske fra Nuby, da begge har lidt mere eftergivelige sutter - det synes jeg er et forsøg værd.
Prøv også flaskesutter med større hul, så han kan smage hvad det drejer sig om og at der er noget at komme efter.
Derudover tænker jeg at det lyder som om du er grædefærdig nu og har rigtig meget brug for aflastning. Derfor er det vigtigt at få et eller andet i din dreng, så han sover et par sammenhængende timer. Hvad så med at far giver ham lidt modermælkserstatning på en kop eller på en sprøjte (I kan købe en sprøjte (10ml) på apoteket og så kan far give mme af den. Mange børn vil faktisk, hvis man placerer sprøjten forrest ved læberne kunne suge stemplet i bundt og så er de første 10ml jo væk. Andre gange kan man dryppe det ind i siden og så lade jeres dreng lappe det i sig. Normalt ville jeg ikke anbefale sprøjte til så gammelt et barn, men skade gør det ikke og lige nu er det et spørgsmål om at få ro på hos jer.
I kan også forsøge jer med en tudkop og se hvad han siger til det eller hælde lidt ind med en ske.
Jeg kan ikke ud af dit brev se hvad I har forsøgt med, men modermælkserstatning smager jo meget forskelligt og det skal naturligvis være noget han kan lide...
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre, så I allerede her i weekenden vil kunne få lidt ro på. Det skal nok gå alt sammen, rigtig meget held og lykke og knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske