Diarré - hvor længe skal jeg afvente situationen?

1. august 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Diarré - hvor længe skal jeg afvente situationen?

Hej Helen.

Mange tak for dine råd med hensyn til, hvordan jeg fik Noah væk fra amning nu hvor han snart skal ud og passes - de var bare super super :)

Det kører bare derud af for ham, fra første dag lagde han sig fint til at sove ved middagsluren uden amning forinden. Han var så selvsagt noget sulten da han kom ind igen, men det har vi efterhånden også fået løst med lidt frugtmos, en lille bolle el. lign.

Og miraklet er sket - han spiser kartoffel/grøntsagsmos med det største velbehag, bare jeg gider blende det - så vil jeg i løbet af kort tid gå over til at det er noget mere grov, da han er vældig glad for noget at tygge på, men har bare ikke lige ment det skulle være kartofler, der skulle tygges i ;)

Mit spørgsmål til dig går desværre på lidt sygdom og jeg er lidt rådvild omkring hvad vi skal stille op.

Noah har nu i 3 dage haft diarré og det er virkelig en stor omgang. Han har aldrig tidligere haft problemer med maven, så derfor ved vi ikke helt, hvad vi skal gøre.

Han havde eks. i dag afføring 4 gange på to timer til morgen. Dernæst 2 gange ved middagstid og efter luren igen 4 gange. Numsen er efterhånden mere rød end en postkasse og selvsagt noget øm for ham.

Jeg startede igår aftes op med tricket omkring våde klude til numsen, men måtte i morges kapitulerede da han konstant skulle skiftes, så jeg ringede til lægen og sagde det kunne da ikke være rigtigt det her.

Det skal lige tilføjes at Noah er frisk som en havørn, spiser som han plejer og drikker (heldigvis) en masse vand samt bliver tilbudt amning. Han lader sig ikke bemærke med maven andet end han efterhånden syntes det er temmelig træls at skulle have en tør ble på.

I samråd med lægen ...

Annonce

... var vi så et smut forbi for lige at få tjekket ører og hals samt maven. Hun kunne heller ikke se noget galt med ham og vi fik besked på at gå hjem og så bare se om det ikke forsvinder af sig selv......hmmm, det er selvfølgelig rart at vide at der ikke er noget galt i den forstand, men omvendt er det jo heller ikke normalt at have tynd afføring 10 gange på en dag.

Jeg har nu lokket revet æble i ham og sørget for at koge hans vand, han har spist lidt most banan og dernæst efter råd fra lægen taget hans elskede øllebrød fra ham for at han ikke fik for mange fibre, som maven skulle arbejde med. Idet hun mente vi jo nærmest skal have den til at gå i stå.

Mit spørgsmål til dig går på, er der andet jeg kan gøre?? Hvor længe skal jeg afvente situationen??

Jeg har købt noget brentan babypasta til den røde numse, så den håber jeg vi kan få has på, selvom det nok først bliver bedre når diarren forsvinder.

Problemet er lidt vores egen læge har ferie, så jeg har været hos en af byens andre læger, hun var såmænd sød nok, men altså jeg syntes jo også det er synd for den lille mand at maven ikke kører ordentligt. Vores egen læge er retur igen i næste uge, men til den tid syntes jeg godt nok det har stået på i længe - selvfølgelig krydser jeg fingre for at nogle af de tiltag jeg har gjort vil have en virkning, men øv hvor gør det ondt at se den røde numse.

Hans afføring ligner nærmest det han havde da han var på fuld amning, ind i mellem lidt slimet men lægen sagde at det er noget der skal gå over af sig selv, så det kunne hun ikke gøre noget ved.

Håber du kan hjælpe os, om ikke andet så vi kan få lidt ro i sindet.

Tak for hjælpen og tak for en super brevkasse.

Carina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt