Svar: Diarré - hvor længe skal jeg afvente situationen?
1. august 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Carina
Jeg er glad for at høre at det er gået godt med ammenedtrapningen, men er naturligvis ked af at høre at Noah nu har fået diarré.
Jeg er helt enig med lægen i at det vil være rigtig godt at undgå alt for fiberholdig mad i nogle dage og i stedet fokusere på lidt mere stivelse. Kartofler og ris kan være udmærket og derudover så tænker jeg at du skal udskifte alt drikke vand med kogt vand.
Samtidig vil det være godt at give ham lidt lyst brød, som han kan gnave lidt i sig, giv ham også gerne en tvebak eller lignende.
Når man har diarré så mister man ofte lidt kalium og dette findes især i æbler. Revne æbler er rigtig godt, præcist som du også har gjort, både fordi de indeholder kalium, men også fordi de binder maden i tarmene, når man har diarré. I kan dog også prøve at give Noah en lille smule fortyndet æblejuice.
De revne æbler kan du også komme på en lille portion A38 eller cultura (acidophilus) da dette hjælper til at etablere en normal tarmflora og også kan forebygge svamp, hvis det er det, din dreng har i numsen.
Det lyder rigtig fint det du allerede gør. Du skal naturligvis holde øje med ham og reagere hvis du oplever at han på nogen måde bliver sløv, apatisk og ikke virker som han plejer.
Rigtig god bedring med ham, jeg håber at det allerede går lidt bedre nu hvor jeg svarer dig :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske