Svar: Diarré - hvor længe skal jeg afvente situationen?

1. august 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Carina

Jeg er glad for at høre at det er gået godt med ammenedtrapningen, men er naturligvis ked af at høre at Noah nu har fået diarré.

Jeg er helt enig med lægen i at det vil være rigtig godt at undgå alt for fiberholdig mad i nogle dage og i stedet fokusere på lidt mere stivelse. Kartofler og ris kan være udmærket og derudover så tænker jeg at du skal udskifte alt drikke vand med kogt vand.

Samtidig vil det være godt at give ham lidt lyst brød, som han kan gnave lidt i sig, giv ham også gerne en tvebak eller lignende.

Når man har diarré så mister man ofte lidt kalium og dette findes især i æbler. Revne æbler er rigtig godt, præcist som du ...

Annonce

... også har gjort, både fordi de indeholder kalium, men også fordi de binder maden i tarmene, når man har diarré. I kan dog også prøve at give Noah en lille smule fortyndet æblejuice.

De revne æbler kan du også komme på en lille portion A38 eller cultura (acidophilus) da dette hjælper til at etablere en normal tarmflora og også kan forebygge svamp, hvis det er det, din dreng har i numsen.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Det lyder rigtig fint det du allerede gør. Du skal naturligvis holde øje med ham og reagere hvis du oplever at han på nogen måde bliver sløv, apatisk og ikke virker som han plejer.

Rigtig god bedring med ham, jeg håber at det allerede går lidt bedre nu hvor jeg svarer dig :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder