Svar: Amning og skrigeri
26. juni 2007
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Jeg kan godt forstå du synes det er frustrerende og det er lidt svært for mig at gennemskue hvad der sker herfra hvor jeg sidder.
Der er dog visse punkter i det du skriver, som jeg tænker er vigtige:
For det første er der ingen problemer om natten og om morgenen. Dette kunne hænge sammen med at du her har mere mælk, at mælken flyder lettere samtidig med at der er ro på, der er ikke andet jeres dreng skal koncentrere sig om.
Dernæst så slår det mig at du kl. 8.30-9.30 ammer skifter og ammer (hvilket går fint) og det er når du efterfølgende lægger ham til samme bryst igen, at han protesterer. Du skriver at han ikke har fået den fede mælk med ud, men han har jo amme to gange på det bryst og jeg tror faktisk han protesterer fordi han 1. endten er mæt eller 2. bliver irriteret over at skulle spise ved samme side igen og måske har brug for en tørstslukker fra den anden side. Du skriver at han efter et par klynk spiser ivrigt og får den fede mælk... jeg tænker at han lyder til at overgive sig og igen at han måske skulle have lov til at komme til den modsatte side.
Ved middagstid sker det samme og jeg tror faktisk også at din dreng har lidt svært ved selv at fornemme om han er mæt eller sulten. Samtidig giver luften i maven en naturlig uro og jeg tænker at det måske ville hjælpe ham at få en sut. Det at sutte hjælper maden videre i systemet og sætter gang i tarmperistaltikken og det hjælper på den måde at få luften og maden videre i systemet. At han viser tegn til at ville sutte hænger således ikke nødvendigvis sammen med at han skal have bryst, men kan godt være en udtryk for at han har behov for at sutte uden at få mad.
Da han har tendens til at gylpe når du giver sut, så skulle du måske forsøge en anden model. Der findes jo rigtig mange sutter på markedet, jeg ved at nogen i øjeblikket er meget glade for de sutter der hedder Nuby, som er i silikone og som er lidt eftergivelige og derfor minder lidt om brystet.. De kan købes i de større supermarkeder og også over nettet.
Som jeg også nævnte så tror jeg også at det handler om at koncentrere sig om brystet. Din dreng har en alder nu, hvor han begynder at have meget mere rumfornemmelse og derfor begynder at følge mere med i hvad der sker i rummet I befinder jer i. Det betyder nogle gange at han har rigtig svært ved at holde koncentrationen omkring brystet og her kan det være en rigtig god idé at du går i soveværelset og ammer ham liggende, som du også gør om natten. Altså at du overføre de gode natteritualer til dagen.
Han lyder jo ikke til at mangle mad, men lyder til at stortrives i øvrigt og du har godt med mælk. Han har allerede næsten fordoblet sin fødselsvægt og det er rigtig flot. Jeg tænker derfor også at du kunne overveje om du, når du synes han bliver alt for ulykkelig og ikke rigtig vil noget, skal prøve at give ham lidt kogt vand med sukker. Det er ganske lidt, det kunne bare være lidt på en ske eller på en lille sprøjte evt. sammen med sutten. Fordelen ved det kogte vand er at det nogle gange kan give lidt ro i maven og sukker ved man virker smertestillende. Blandingsforholdet er en tsk sukker i 100ml kogt vand - så stor en mængde skal han naturligvis ikke have, det må ikke tage pladsen op for den egentlige mad. Men når han er rigtig ked af det, så kan det nogle gange hjælpe og med den vægtøgning han har, så burde det ikke være noget problem.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber I er hjulpet lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske