Amning og skrigeri

26. juni 2007

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Amning og skrigeri

Hej Helen

Vi har en dejlig dreng på 11 uger, som ellers har været meget veltilpas, aktiv og opmærksom. De sidste godt 14 dage, har dog været forbundet med meget skrigeri. Det startede med kun at være om aftenen, hvor det kunne stå på i 1-2 timer, og det eneste vi kunne gøre for at stoppe det helt, var at lægge ham til brystet, lade ham skrige af og så tog han til sidst fat og blev helt rolig. Slap han så undervejs, kunne jeg uden problemer lægge ham til igen. Herefter faldte han i søvn.

Nu har det så udviklet sig til også at være det meste af dagen. Han skriger eller viser tegn på sult, bliver lagt til, vil ikke tage fat, men bliver istedet endnu mere sur. Vi prøver alt mulig andet som at aktivere ham, skifte ham, give sut, trøste, bøvse, massere mave, cykle med benene osv. men det ender altid ud i, at det eneste der kan få skrigeriet til at ophøre i længere tid, er at blive lagt til og lade ham skrige noget tid indtil han til sidst tager fat. Jeg har også prøvet at lægge ham til i forskellige stillinger, men det gør det ikke bedre.

Et eksempel på et forløb:

23:00 - 04:30 sover
04:30 - 05:15 ammes, skiftes, ammes færdig (ingen skrigeri)
05:15 - 07:15 sover
07:15 - 07:30 ammes (ingen skrigeri)
07:30 - 08:30 sover

08:30 - 09:30 ammes, skiftes (snakker, cykler mv), ammes videre på samme bryst og bøvses i ca. 10 min.
09:30 - 10:00 Lægger ham til igen, da han ikke nåede ind til den fede mælk - bliver ked/skriger - lægger ham på sofaen, hvorefter han stopper med at skrige efter kort tid. Begynder at kalde og vise ...

Annonce

... tegn på sult (spiser sit ærme). Ammer ham liggende efter et par klynk og han spiser ivrigt i 15 min, hvor jeg kan se han når ind til den fede mælk. Falder i søvn.

10:00 - 10:30 sover
10.30 - 12:00 vågner med et skrig og spiser igen sit ærme. Bliver løftet op og afleverer her en masse i bleen. Bliver skiftet og cyklet med benene. Spiser sit ærme igen, og bliver ammet ca. 10 min. igen efter lidt klynkeri. Slipper - skriger - bliver bøvset og viser igen tegn på sult...

Som du kan se er det en meget kedelig rytme vi er kommet ind i, og jeg håber meget du kan hjælpe. Har tænkt meget over om han bliver overfodret, men kan ikke få det til at hænge sammen med, at mad er det eneste der rigtig hjælper og at han gerne vil tage fat igen når han slipper også selvom han måske har været faldet hen i 5 min. Synes vi har prøvet meget. Det skal lige siges at jeg ammer ham fuldt ud (har ikke prøvet at give flaske) - han har masser af tissebleer og har hele tiden spist meget hyppigt samt taget meget på (fødselsvægt 3100 g - nu 5900 g).

Da han græder allerede inden han prøver at tage fat, tror jeg hverken det er nedløbsrefleksen eller smagen på min mælk der er noget galt med. Har også prøvet at give ham sut, men han vil ikke tage den og har et par gange kastet op/ gylpet stort når vi har forsøgt. Han har lige taget et appetitspring og jeg synes det er blevet lidt værre herefter, men måske det bare er tilfældigt...

Glæder os meget til at høre fra dig, da vi synes det er et stort problem og synd for ham, at han bruger så meget energi på det.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder