Svar: Gråd ved bryst 2
25. juni 2007
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Mange børn har det der hedder appetitspring omkring 12 ugers alderen og måske er det netop det som rammer jer nu. Det betyder at din dreng er blevet så stor at han har behov for at få sat mælkemængden op. Ved at græde mere, være mere urolig, mere søgende, så lægges han hyppigere til brystet og mælkemængden øges.
Derfor er det umiddelbart ikke nogen løsning at lade være med at lægge ham til og forsøge at trække tiden. Men det vil være en god idé at du sørger for at få hvilet dig lidt i løbet af dagen, at du evt. lægger dig ned og ammer ham, når det er eftermiddag og på den måde får I begge sovet lidt.
Med den alder han har, er han jo stadig væk meget selvstyrende og skal have lov til at spise, når han viser lyst dertil. Det er helt i orden at han sover 5 timer om natten, det har i begge også brug for, men netop natamning er også vigtigt for mælkeproduktionen og derfor er det rigtig vigtigt at du fortsat ammer både aften og nat. Det kunne f.eks. være kl. 20, 23 og 04... Hvis han sover nogenlunde om natten, så skal han naturligt spise hyppigere i løbet af dagen for at blive tanket op og det skal der være plads til.
½ times morgen lur og en 2½ times formiddagslur lyder helt alderssvarende og det gør de 1½ time om eftermiddagen sådan set også - det er dog her jeg tænker at du skal forsøge nogle gange at lægge dig med ham på jeres seng og så amme ham liggende og også selv få hvilet dig.
Du skal være opmærksom på at du skal have ro og du skal også have noget at drikke og spise. Lidt populært sagt kan man sige at 'der skal være noget at lave mælk af'. Tit så går hele formiddagen med ham, skifte ham, bade ham, amme ham, putte ham osv. og pludselig så er klokken blevet 12.30 og du mærker din mave givet tegn til at den har brug for mad... men det er alt for sent. Det er rigtig vigtigt at du sørger for at få morgenmad og frokost og også meget gerne et lille mellemmåltid derimellem. Det kan bare være et stykke frugt eller en gulerod - men så du ikke går rundt i timer på tom mave.
Jeg håber at ovenstående vil hjælpe dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske