Svar: Gråd ved bryst 2

25. juni 2007

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Mange børn har det der hedder appetitspring omkring 12 ugers alderen og måske er det netop det som rammer jer nu. Det betyder at din dreng er blevet så stor at han har behov for at få sat mælkemængden op. Ved at græde mere, være mere urolig, mere søgende, så lægges han hyppigere til brystet og mælkemængden øges.

Derfor er det umiddelbart ikke nogen løsning at lade være med at lægge ham til og forsøge at trække tiden. Men det vil være en god idé at du sørger for at få hvilet dig lidt i løbet af dagen, at du evt. lægger dig ned og ammer ham, når det er eftermiddag og på den måde får I begge sovet lidt.

Med den alder han har, er han jo stadig væk meget selvstyrende og skal have lov til at spise, når han viser lyst dertil. Det er helt i orden at han sover 5 timer om natten, det har i begge også brug for, men netop natamning er også vigtigt for mælkeproduktionen og derfor er det rigtig vigtigt at du fortsat ammer både aften og nat. Det kunne f.eks. være kl. 20, 23 og 04... Hvis han sover nogenlunde om natten, så skal han ...

Annonce

... naturligt spise hyppigere i løbet af dagen for at blive tanket op og det skal der være plads til.

½ times morgen lur og en 2½ times formiddagslur lyder helt alderssvarende og det gør de 1½ time om eftermiddagen sådan set også - det er dog her jeg tænker at du skal forsøge nogle gange at lægge dig med ham på jeres seng og så amme ham liggende og også selv få hvilet dig.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du skal være opmærksom på at du skal have ro og du skal også have noget at drikke og spise. Lidt populært sagt kan man sige at 'der skal være noget at lave mælk af'. Tit så går hele formiddagen med ham, skifte ham, bade ham, amme ham, putte ham osv. og pludselig så er klokken blevet 12.30 og du mærker din mave givet tegn til at den har brug for mad... men det er alt for sent. Det er rigtig vigtigt at du sørger for at få morgenmad og frokost og også meget gerne et lille mellemmåltid derimellem. Det kan bare være et stykke frugt eller en gulerod - men så du ikke går rundt i timer på tom mave.

Jeg håber at ovenstående vil hjælpe dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt