Svar: Ammestop og skiftende arbejdstider
29. april 2007
Alder:
3 mdr.
Kære JoJo
Jeg synes det vil være rigtig synd at stoppe amningen, da I begge trives med dette og da du har masser af mælk, derfor synes jeg du skal blive med med at amme så meget som muligt.
De fleste børn begynder med skemad i 4-6 måneders alderen. Tidspunktet for hvornår man begynder afhænger helt af barnets modenhed, interesse og behov for anden mad. Man bør ikke begynde meget senere end 6 måneder og hvis din datter viser sig at stortrives på modermælk indtil da, så vil du fortsat have en måned at introducere skemad på, da du først skal starte arbejde, når hun er 7 måneder.
Det er dog også sådan at hun i en alder af 7 måneder fortsat vil have et ret stort mælkebehov og det er uanset om du starter skemad ved 4, 5 eller 6 måneder. Mælken er nødvendig og den fylder en del. Derfor vil det også være problematisk at du stopper amningen fuldstændig, da din datter så vil komme til at mangle mælk. I stedet skal hun i hvert fald have en sutteflaske og det er så her problemerne kommer ind.
For hvis du venter med at tilbyde hende en sutteflaske til hun er 6½ måned gammel, så tror jeg desværre at hun vil have svært ved at acceptere den - så er hun så bevidst om brystet at det helt klart vil være at foretrække for hende. Jeg siger ikke at det ikke kan lade sig gøre at introducere en flaske i 6 måneders alderen, det kan det godt for nogen, men det kan godt være svært.
Jeg tænker derfor om det mon ikke kunne være en løsning at du allerede nu begyndte at give din datter en flaske en gang imellem. Det kunne f.eks. være om aftenen til natten, bare en gang dagligt, så hun stille og roligt lærte sig at tage flasken. Samtidig tænker jeg at du måske skulle malke noget af din mælk ud, da du har godt med mælk og det så er din mælk hun får på flaske. Det vil for det første så ikke virke så fremmedartet for hende at få det og samtidig vil det også være med til at holde din amning igang.
Når hun så skal passes og du starter arbejde så vil hun for det første kunne spise skemad og vil så også være i stand til at tage en flaske og så gør det ikke så meget om det er om dagen eller aftenen, så kan hun jo få noget hun kender og føler sig tryg ved.
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske