Brev:
Ammestop og skiftende arbejdstider
29. april 2007
Alder:
3 mdr.
Ammestop og skiftende arbejdstider
Hej
Jeg har en datter på 11 uger. Hun ammes udelukkende, har endnu ikke fået flaske og nægter at tage sutten. Men iøvrigt går amningen rigtig godt - jeg har masser af mælk, og hun spiser 7 gode måltider i døgnet, samt en masse små-sutteri fra kl. 19-23.
Jeg skal starte på arbejde, når hun er 7 1/2 måned, og begynder så småt at tænke over, hvordan jeg skal arrangere det hele, så far kan tage over. Han går på barsel fra hun er 7 måneder til hun er 1 år.
Jeg arbejder i sundhedssektoren og har skiftende vagter (dag, aften, nat). Mit vagtskema er en stor pærevælling, som det er tilfældet for alle i mit fag, og jeg kan intet stille op ift. tilrettelæggelse af vagter. Jeg kan fx ikke bede om kun at få dag og aftenvagter osv. Derfor kan jeg ikke påregne at bibeholde bestemte amme-måltider. Hun kan derfor ikke regne med at få bryst på bestemte tidspunkter, fx til at falde i søvn på.
Er det bedst at stoppe amningen fuldstændigt, da hun ikke kan få bryst på samme tidspunkt hver dag?
Hvornår skal vi starte med at give andet? Jeg ved man anbefaler fuld amning i 6 mdr, men kan vi på 1 1/2 måned nå at gå fra fuld amning til totalt ammestop?
Hvordan kan vi i det hele taget gribe det an, så jeg kan amme så længe som muligt, men så det alligevel ikke går for stærkt?
Hvordan ordner man det, når mor er på skiftende vagter?
Kærlig Hilsen
JoJo