Børneeksem hos nr. 2

29. april 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Børneeksem hos nr. 2

Hej Helen,

Om ca. 6 uger bliver Lucia storesøster til det, som scanningen kunne fortælle efter al sandsynlighed bliver endnu en lille pige. Jeg glæder mig selvfølgelig meget til at se, hvad for en slags barn der kommer ud, men også til at slippe af med den store mave, der vejer og giver alle mulige former for besværligheder...:-) Lucia glæder sig også meget til sin lillesøster, og krammer og kysser på maven ved enhver tænkelig lejlighed...:-)

Da Lucia blev født for lidt over 2 år siden, husker jeg, at jeg læste, at man endelig ikke skulle begynde at smøre spædbørn ind i creme og den slags, for deres hud havde bedre af at producere sit eget naturlige fedtstof. Dette råd fulgte jeg med Lucia. Desværre viste Lucia sig efter kun få uger - som du måske husker - at lide af meget kraftig børneeksem, og da jeg ikke havde været opmærksom på vigtigheden af at smøre huden ind i creme i disse tilfælde, havde ...

Annonce

... det fået lov at udvikle sig meget voldsomt. Nu er børneeksemen hos Lucia under kontrol og jeg er efterhånden blevet ekspert på området...:-)

Men da både Lucias far og jeg selv lider og har lidt af både eksem og høfeber hele livet, har jeg selvfølgelig en vis formodning om, at den næste også får denne lidelse på et eller andet niveau. Og så kommer spørgsmålet: Bør jeg smøre den lille nye ind i creme fra starten, dvs. forsøge at foregribe sådan en børneeksem? Og kan jeg evt. derved helt undgå at den får lov at udvikle sig?

Jeg syntes nemlig at det var så synd for Lucia, at hun fik lov at gå i flere uger, inden jeg blev gjort opmærksom på, at der var tale om børneeksem, og på hvordan jeg kunne behandle det - og da var det allerede for sent at få det hele væk alene med fede cremer. Denne gang synes jeg ikke, at der er nogen grund til at det kommer så vidt, hvis det kan undgås.

Mange hilsner
Mette

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder