Brev:
Børneeksem hos nr. 2
29. april 2007
Alder:
0 mdr.
Børneeksem hos nr. 2
Hej Helen,
Om ca. 6 uger bliver Lucia storesøster til det, som scanningen kunne fortælle efter al sandsynlighed bliver endnu en lille pige. Jeg glæder mig selvfølgelig meget til at se, hvad for en slags barn der kommer ud, men også til at slippe af med den store mave, der vejer og giver alle mulige former for besværligheder...:-) Lucia glæder sig også meget til sin lillesøster, og krammer og kysser på maven ved enhver tænkelig lejlighed...:-)
Da Lucia blev født for lidt over 2 år siden, husker jeg, at jeg læste, at man endelig ikke skulle begynde at smøre spædbørn ind i creme og den slags, for deres hud havde bedre af at producere sit eget naturlige fedtstof. Dette råd fulgte jeg med Lucia. Desværre viste Lucia sig efter kun få uger - som du måske husker - at lide af meget kraftig børneeksem, og da jeg ikke havde været opmærksom på vigtigheden af at smøre huden ind i creme i disse tilfælde, havde det fået lov at udvikle sig meget voldsomt. Nu er børneeksemen hos Lucia under kontrol og jeg er efterhånden blevet ekspert på området...:-)
Men da både Lucias far og jeg selv lider og har lidt af både eksem og høfeber hele livet, har jeg selvfølgelig en vis formodning om, at den næste også får denne lidelse på et eller andet niveau. Og så kommer spørgsmålet: Bør jeg smøre den lille nye ind i creme fra starten, dvs. forsøge at foregribe sådan en børneeksem? Og kan jeg evt. derved helt undgå at den får lov at udvikle sig?
Jeg syntes nemlig at det var så synd for Lucia, at hun fik lov at gå i flere uger, inden jeg blev gjort opmærksom på, at der var tale om børneeksem, og på hvordan jeg kunne behandle det - og da var det allerede for sent at få det hele væk alene med fede cremer. Denne gang synes jeg ikke, at der er nogen grund til at det kommer så vidt, hvis det kan undgås.
Mange hilsner
Mette