Svar: Børneeksem hos nr. 2
29. april 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Mette
Hvor dejligt at I snart får en lillesøster, jeg kan godt forstå at I glæder jer:o)
Man kender desværre ikke årsagen til børneeksem, men man ved at personer som har det ofte også har f.eks. astma eller allergi og man ved at det er arveligt. Derfor lyder det helt rigtigt at du skal være opmærksom på lillesøster og hendes hud.
Hos børn kommer børneeksem ofte i 2-6 månedersalderen første gang og det begynder ofte som et kløende rødt udslæt på kinderne. Udslættet breder sig så videre i ansigtet, ned på halsen og i bleregionen. Hos spædbørn ser man også eksemen på ydersiden (strækkesiden) af arme og ben og barnet er meget generet af kløen, især om natten, og virker meget irritabel.
Eksemet er normalt tørt, men ved infektion med hudbakterier (impetiginisering) begynder eksemet at væske og her er det meget vigtigt at man henvender sig hos egen læge eller hudlæge.
Når børn er 1½-2 år, så taler man om den mere "klassiske børneeksem". Her sidder eksemet i områderne omkring bøjefurerne, det vil sige i knæhaser, albuebøjninger, håndled, ankler og hals. Udslættet er meget kløende, og man vil ofte kunne se at huden i områderne bliver lidt fortykket fordi barnet kradser i det.
Når jeres lillesøster bliver født vil hun sandsynligvis have lidt eller meget fosterfedt på kroppen som trænger ind og giver kroppen lidt fedtstof ude fra. Via mælken hun får, vil hun få lidt fedtstof som hjælper hende inde fra. Det vil sandsynligvis være rart for hende og for hendes hud at få det første bad når hun er 2 dage gammel og da navlen sandsynligvis ikke er lægt her, vil det bare være i rent vand og uden nogen form for olie. Når navlestumpen er faldet af og navlen lægt, så vil det være en god idé at du bruger lidt badeolie i vandet fordi det er med til at give lidt fedstof til hendes hud.
Derudover så handler det meget om at du skal se på hende. Du skal ikke smøre hende ind fra top til tå, men du skal lægge mærke til om der er visse steder som er meget tørre og hvis du fornemmer at hun f.eks. omkring håndled og ankelled virker meget tør og har tendens til at huden sprækker, så skal du smøre hende der.
Hendes hud er jo så fin og ny og du kan ikke forebygge børneksemen ved at smøre hende ind i lotion dagligt fra hun kommer ud af maven:o) Du er nødt til at se på hende og vurdere hendes hud og så smøre hvis der er behov og således også reagerer hvis du oplever eksemlignende pletter - nu ved du jo hvad du skal kigge efter:o)
Fordelen ved at få barn nr to er jo netop at man øver sig mere på den første og har derfor en erfaring med som man kan gøre brug af anden gang. Derfor tror jeg heler ikke at du vil opleve at der denne gang vil gå flere uger, du vil med det samme være opmærksom på at der her er tale om børneeksem og hvordan du skal behandle:o)
Rigtig meget held og lykke med den forestående fødsel, jeg glæder mig til at følge lillesøster også:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske