Svar: Børneeksem hos nr. 2

29. april 2007

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sygdom.

Kære Mette

Hvor dejligt at I snart får en lillesøster, jeg kan godt forstå at I glæder jer:o)

Man kender desværre ikke årsagen til børneeksem, men man ved at personer som har det ofte også har f.eks. astma eller allergi og man ved at det er arveligt. Derfor lyder det helt rigtigt at du skal være opmærksom på lillesøster og hendes hud.

Hos børn kommer børneeksem ofte i 2-6 månedersalderen første gang og det begynder ofte som et kløende rødt udslæt på kinderne. Udslættet breder sig så videre i ansigtet, ned på halsen og i bleregionen. Hos spædbørn ser man også eksemen på ydersiden (strækkesiden) af arme og ben og barnet er meget generet af kløen, især om natten, og virker meget irritabel.

Eksemet er normalt tørt, men ved infektion med hudbakterier (impetiginisering) begynder eksemet at væske og her er det meget vigtigt at man henvender sig hos egen læge eller hudlæge.

Når børn er 1½-2 år, så taler man om den mere "klassiske børneeksem". Her sidder eksemet i områderne omkring bøjefurerne, det vil sige i knæhaser, albuebøjninger, håndled, ankler og hals. Udslættet er meget kløende, og man vil ofte kunne se at huden i områderne bliver lidt fortykket fordi barnet kradser i det.

Når jeres lillesøster bliver født vil hun sandsynligvis have lidt eller meget fosterfedt på kroppen som trænger ind og giver kroppen lidt fedtstof ude fra. Via mælken hun får, vil hun få lidt fedtstof som hjælper hende inde fra. Det vil ...

Annonce

... sandsynligvis være rart for hende og for hendes hud at få det første bad når hun er 2 dage gammel og da navlen sandsynligvis ikke er lægt her, vil det bare være i rent vand og uden nogen form for olie. Når navlestumpen er faldet af og navlen lægt, så vil det være en god idé at du bruger lidt badeolie i vandet fordi det er med til at give lidt fedstof til hendes hud.

Derudover så handler det meget om at du skal se på hende. Du skal ikke smøre hende ind fra top til tå, men du skal lægge mærke til om der er visse steder som er meget tørre og hvis du fornemmer at hun f.eks. omkring håndled og ankelled virker meget tør og har tendens til at huden sprækker, så skal du smøre hende der.

Helens bog om børn og sygdom
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og sygdom" - Et uundværligt opslagsværk, som giver dig ro og overblik, når du har allermest brug for det!

Hendes hud er jo så fin og ny og du kan ikke forebygge børneksemen ved at smøre hende ind i lotion dagligt fra hun kommer ud af maven:o) Du er nødt til at se på hende og vurdere hendes hud og så smøre hvis der er behov og således også reagerer hvis du oplever eksemlignende pletter - nu ved du jo hvad du skal kigge efter:o)

Fordelen ved at få barn nr to er jo netop at man øver sig mere på den første og har derfor en erfaring med som man kan gøre brug af anden gang. Derfor tror jeg heler ikke at du vil opleve at der denne gang vil gå flere uger, du vil med det samme være opmærksom på at der her er tale om børneeksem og hvordan du skal behandle:o)

Rigtig meget held og lykke med den forestående fødsel, jeg glæder mig til at følge lillesøster også:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sygdom:

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

7. december 2023 | Sygdom | 6 mdr.

Dårlig mave 2 1/2 uge

Kære Helen Min søn på lige præcis 6 måneder startede mad for ca 3 uger...

1. december 2023 | Sygdom | 3 år

Sulte- og tisse-strejke i forbindelse med børnehavestart

Hej Helen Vi har kunne bruge rigtig mange af dine svar de sidste 3 år....

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder