Svar: Ammestop igen
8. april 2007
Alder:
8 mdr.
Kære alt for bekymrede mor
Hvis din datter drikker næsten 2 brikker modermælkserstatning af kop (det lyder jo som om at hun snart vil være i stand til dette og indtil videre giver du hende jerntilskud) og du så samtidig tilbyder hende lidt A38, sødmælk af kop, ost osv. så lyder det som om at hendes mælkebehov er fint dækket ind.
Ud over mælkeindtaget, så skal du så sikre dig at hendes væskeindtag dækkes og det skal jo så være gennem vand. Så lyder det altså helt fint at stoppe amningen. Du har jo ikke fornemmelsen af at hun spiser særlig meget hos dig og det lyder som om at hun selv er igang med at fravælge brystet nu.
Når amningen skal stoppes er det naturligvis altid bedst at mor og barn er enige om tidspunktet, så går tingene ligesom letteste:o) Men det lyder som om at I begge fornemmer at det er ved at være slut med amningen og det er således okay. Der er som du skriver ingen idé i at have en amning, som føles rigtig "træls" for jer begge, så er det bedre at stoppe.
Rigtig mange børn siger selv fra når de er 9-10 måneder gamle og nogen så en lille smule før som din datter - og fred være med det. Din datter lyder til at være en rigtig fin pige, som udvikler sig i rigtig god retning, som er glad og tilfreds, som spiser varieret og er kommet rigtig godt igang med maden generelt. Så fortsæt den gode gænge og stop du bare den amning med ro i sjælen:o)
Det er helt okay, knus herfra og fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske