Brev:
Vil ikke spise vores mad
8. april 2007
Alder:
10 mdr.
Vil ikke spise vores mad
Kære Helen
Vores datter er nu 10,5 måneder...du kender jo historien, så jeg vil blot sige, at hun fortsat kun tager langsomt på...100 gram de seneste 2 måneder, vejer nu 7,7 og er 73 lang..
Var indlagt med talrige opkastninger i forrige uge, og det gjorde det jo ikke bedre... hun er nu langsomt ved at finde appetitten igen. Før denne indlæggelse ville hun sådan set gerne smage al vores mad til aften, omend hun ikke spiste meget. Dog kunne man altid blande kød, grønt og sauce med pastaskruer, som hun elskede at spise... desværre var det pastaskruer hun fik den aften for et par uger siden, hvorefter hun kastede op mindst 50 gange...med skruer og det hele ;-()....nu bliver hun nærmest grøn i hovedet og begynder at græde, hvis vi præsenterer en tallerken med pasta for hende...
Og desværre har det smittet af på resten af lysten til vores aftensmad, så hun stort set ikke vil have noget af det mere (bortset fra fiskefrikadeller), selvom hun er sulten....jeg kan af og til få hende til at spise rugbrødsbidder påsmurt ”vores mad” i blendet form som en slags pålæg. Men det ender altid med at jeg laver en portion grød til hende...der spiser hun mellem en halv og en hel deciliter. I løbet af dagen spiser hun efter sin målestok ok.
Mine spørgsmål er: Kan et så lille barn få aversion overfor en slags mad, hvis hun er blevet dårlig efter at have spist det? (det var jo selvfølgelig ikke pastaen, hun blev syg af, men som de sagde på børneafd en toksisk maveinfektion af en art...)...
Jeg synes, det ville være helt forkert at indføre princippet om at hun må spise vores mad eller ingenting for at ”tvinge” hende fra grøden til den rigtige mad om aftenen....dels fordi hun jo ikke er i rivende trivsel, dels fordi hun så er vågen den halve nat af sult....men hvad mener du?
...min fornemmelse er helt sikkert, at hun venter på sin grød....og jeg har prøvet at trække tiden ;-))...vores sundhedspl sagde for et par måneder siden, at hun skulle have, hvad hun lystede at spise...men at vi snart skulle være opmærksom på, om hun blev selektiv....men det er da en svær balance lige nu, hvor hver en kalorie og skefuld tæller.
Vi har fået henvisning til børneafdelingens mavetarm-ekspert og diætist men kan først komme til til maj....så kan du hjælpe os i mellemtiden med din vurdering?
Kærlig hilsen fra Pia