Vil ikke spise vores mad

8. april 2007

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Vil ikke spise vores mad

Kære Helen

Vores datter er nu 10,5 måneder...du kender jo historien, så jeg vil blot sige, at hun fortsat kun tager langsomt på...100 gram de seneste 2 måneder, vejer nu 7,7 og er 73 lang..

Var indlagt med talrige opkastninger i forrige uge, og det gjorde det jo ikke bedre... hun er nu langsomt ved at finde appetitten igen. Før denne indlæggelse ville hun sådan set gerne smage al vores mad til aften, omend hun ikke spiste meget. Dog kunne man altid blande kød, grønt og sauce med pastaskruer, som hun elskede at spise... desværre var det pastaskruer hun fik den aften for et par uger siden, hvorefter hun kastede op mindst 50 gange...med skruer og det hele ;-()....nu bliver hun nærmest grøn i hovedet og begynder at græde, hvis vi præsenterer en tallerken med pasta for hende...

Og desværre har det smittet af på resten af lysten til vores aftensmad, så hun stort set ikke vil have noget af det mere (bortset fra fiskefrikadeller), selvom hun er sulten....jeg kan af og til få hende til at spise rugbrødsbidder påsmurt ”vores mad” i blendet form som en slags pålæg. Men det ender altid med at jeg laver en portion grød til hende...der spiser hun ...

Annonce

... mellem en halv og en hel deciliter. I løbet af dagen spiser hun efter sin målestok ok.

Mine spørgsmål er: Kan et så lille barn få aversion overfor en slags mad, hvis hun er blevet dårlig efter at have spist det? (det var jo selvfølgelig ikke pastaen, hun blev syg af, men som de sagde på børneafd en toksisk maveinfektion af en art...)...

Jeg synes, det ville være helt forkert at indføre princippet om at hun må spise vores mad eller ingenting for at ”tvinge” hende fra grøden til den rigtige mad om aftenen....dels fordi hun jo ikke er i rivende trivsel, dels fordi hun så er vågen den halve nat af sult....men hvad mener du?

...min fornemmelse er helt sikkert, at hun venter på sin grød....og jeg har prøvet at trække tiden ;-))...vores sundhedspl sagde for et par måneder siden, at hun skulle have, hvad hun lystede at spise...men at vi snart skulle være opmærksom på, om hun blev selektiv....men det er da en svær balance lige nu, hvor hver en kalorie og skefuld tæller.

Vi har fået henvisning til børneafdelingens mavetarm-ekspert og diætist men kan først komme til til maj....så kan du hjælpe os i mellemtiden med din vurdering?

Kærlig hilsen fra Pia

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger