Svar: Natamning - 7 mdr.

5. april 2007

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Susanne

Tak for dit brev - fanbreve er jeg ikke vandt til at få, det var dejligt, det varmer:o) Det er dog sådan at det jo er dig, der får tingene til at ske - jeg er der jo ikke, så roserne tilfalder lillepigens mor.

Det lyder helt rigtigt at hun ikke har behov for mælk i tidsrummet 23 til 04. Med den alder hun har nu, så lyder det helt fornuftigt at hun kan tage sit behov for mælk om dagen og ikke behøver gøre det midt nat. Så rent ernæringsmæssigt har hun ikke det behov længere.

Rent tryghedsmæssigt kan brystet dog godt have en beroligende faktor. Hun har en alder nu, hvor mange børn begynder at blive mere urolige, pjevsede og virke mere søgende. Det handler ikke om sult, men om et øget behov for at vide at mor er i nærheden, et øget behov for tryghed. Og her søger mange børn helt naturligt brystet.

Måske bliver hun forvirret, hvis det er dig, som tager hende op om natten, da du forbindes med amning. Måske vil det derfor være en god idé at det er far, som træder til, når og hvis hun vågner i tidsrummet 23-04 fordi han af gode grunde ikke kan amme og hun så lettere falder til ro. Du skriver at hun græder meget og jeg tænker at det måske kan handle om en vis frustration over ikke at få tilbudt brystet, hvis hun fornemmer at det er i nærheden - måske er det derfor far som skal på banen ...

Annonce

... her... jeg tænker at påskedagene jo er oplagte til dette.

Noget andet er at børn i den alder ofte også er meget motorisk urolige. Hun karter måske rundt i sengen og har rigtig svært ved at få lagt sig godt tilbage i en rar stilling, når hun først har fået sig drejet. Prøv derfor at hjælpe hende med at skifte stilling, evt. lægge hende lidt om på maven eller på siden, så hun hjælpes med at blive lagt godt. Og så en beroligende hånd på kroppen, så hun mærker tyngden og fornemmelsen af at I er tilstede.

Nogle gange vil et stille "syyy" eller "såå" også være nok, at hun lige hører at I er der og trygt kan sove videre. Nogle gange er den natlige rumsteren og stille gråd en kalden, hvor hun lige skal sikre sig at hun ikke er alene.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

En løsning kunne også være at lægge hende på eget værelse? Jeg ved jo fra dine tidligere breve at I har haft en hård start, både med tidlig fødsel, kolik og så meningitis - så måske er I slet ikke parate til det. Det kan også være at I ikke har mulighed for det, men I kan overveje om hun måske skal på eget værelse for at I ikke forstyrrer hinanden unødigt.

Håber mine tanker også denne gang hjælper jer lidt videre. Det I gør allerede er jo super godt, så tiden arbejder også for jer. Derfor er der nok ikke så meget nyt under solen idag:o)

Rigtig god påske og knus herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder