Svar: Natamning - 7 mdr.
5. april 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Susanne
Tak for dit brev - fanbreve er jeg ikke vandt til at få, det var dejligt, det varmer:o) Det er dog sådan at det jo er dig, der får tingene til at ske - jeg er der jo ikke, så roserne tilfalder lillepigens mor.
Det lyder helt rigtigt at hun ikke har behov for mælk i tidsrummet 23 til 04. Med den alder hun har nu, så lyder det helt fornuftigt at hun kan tage sit behov for mælk om dagen og ikke behøver gøre det midt nat. Så rent ernæringsmæssigt har hun ikke det behov længere.
Rent tryghedsmæssigt kan brystet dog godt have en beroligende faktor. Hun har en alder nu, hvor mange børn begynder at blive mere urolige, pjevsede og virke mere søgende. Det handler ikke om sult, men om et øget behov for at vide at mor er i nærheden, et øget behov for tryghed. Og her søger mange børn helt naturligt brystet.
Måske bliver hun forvirret, hvis det er dig, som tager hende op om natten, da du forbindes med amning. Måske vil det derfor være en god idé at det er far, som træder til, når og hvis hun vågner i tidsrummet 23-04 fordi han af gode grunde ikke kan amme og hun så lettere falder til ro. Du skriver at hun græder meget og jeg tænker at det måske kan handle om en vis frustration over ikke at få tilbudt brystet, hvis hun fornemmer at det er i nærheden - måske er det derfor far som skal på banen her... jeg tænker at påskedagene jo er oplagte til dette.
Noget andet er at børn i den alder ofte også er meget motorisk urolige. Hun karter måske rundt i sengen og har rigtig svært ved at få lagt sig godt tilbage i en rar stilling, når hun først har fået sig drejet. Prøv derfor at hjælpe hende med at skifte stilling, evt. lægge hende lidt om på maven eller på siden, så hun hjælpes med at blive lagt godt. Og så en beroligende hånd på kroppen, så hun mærker tyngden og fornemmelsen af at I er tilstede.
Nogle gange vil et stille "syyy" eller "såå" også være nok, at hun lige hører at I er der og trygt kan sove videre. Nogle gange er den natlige rumsteren og stille gråd en kalden, hvor hun lige skal sikre sig at hun ikke er alene.
En løsning kunne også være at lægge hende på eget værelse? Jeg ved jo fra dine tidligere breve at I har haft en hård start, både med tidlig fødsel, kolik og så meningitis - så måske er I slet ikke parate til det. Det kan også være at I ikke har mulighed for det, men I kan overveje om hun måske skal på eget værelse for at I ikke forstyrrer hinanden unødigt.
Håber mine tanker også denne gang hjælper jer lidt videre. Det I gør allerede er jo super godt, så tiden arbejder også for jer. Derfor er der nok ikke så meget nyt under solen idag:o)
Rigtig god påske og knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske