Svar: Hvordan man lykkes med brystpumpe?
27. marts 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Camilla
Det er mit indtryk at rigtig mange kvinder er meget glade for avent-pumpen, men der er altså også nogen som oplever at den ikke virker tilstrækkelig godt (heller ikke selvom den er samlet korrekt, for det kan også nogle gange være problemet).
Du kan naturligvis altid forsøge om du kan håndudmalke, men da det er meningen at du vil malke en del ud, fordi du skal begynde arbejde og det således ikke bare handler om engang imellem, så tænker jeg at du skal prøve at lege en malkemaskine. Det kan du leje hos de større babyudstyrsforretninger og hos Falck. Det er i hvert fald et forsøg værd og virker det ikke, så kan du jo altid aflevere tilbage igen:o) Jeg sender dig et link omkring det.
Man kan ikke stimulere brystet på samme måde, når man malker ud, som din søn kan når han spiser hos dig. Det er således vigtigt at din søn fortsat kommer til dit bryst så meget som muligt. Det vil derfor også være en rigtig god idé, hvis han f.eks. nogle dage kunne komme til dig og du kunne amme ham omkring kl. 12, hvis det kan passe en en rytme.
Da han ikke er ældre end han er, vil han ikke kunne nøjes med at blive ammet kl. 7, 12 og 17.30, men vil have behov for mælk ind imellem disse tidspunkter og her skal han jo så tage imod en flaske.
Når man begynder at give flaske, så vil der altid være en risiko for at det påvirker amningen. Når din søn ikke kommer til brystet, så vil kroppen tro at der ikke er behov og så vil mælkemængden nedsættes. Samtidig vil der være en risiko for at din søn begynder at foretrække flasken, fordi det er betydeligt lettere at spise af en flaske end at spise af et bryst. Men når det er sagt, så er der også kvinder som fint kan opretholde en god mælkemængde til barnet ved at malke ud og der er børn som sagtens kan skelne bryst og flaske og meget gerne (hellere) vil die hos mor selvom flasken er ved siden af:o) Og man skal ikke tage bekymringer på forskud, det er jo slet ikke sikkert at det bliver et problem.
Det er super godt at du oplever at have masser af mælk og det lyder hos dig til at være mere et problem om at finde en maskine som kan få mælken ud. Jeg kan jo godt se ud fra det du skriver, at du er meget bevidst om både nedløbsrefleks, psykisk påvirkning af malkningen osv. Så jeg synes du skal prøve at give en lejet brystpumpe en chance og se om ikke den hjælper.
Rigtig meget held og lykke:o) Og du må meget gerne skrive til mig og fortælle om det virker for dig.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske