Brev:
Hvordan man lykkes med brystpumpe?
27. marts 2007
Alder:
1 mdr.
Hvordan man lykkes med brystpumpe?
Hej Helen
Jeg har koebt en AVENT brystpumpe, da jeg skal i gang med at arbejde fuld tid allerede naar vores soen er 2,5 maaned, og gerne vil blive ved med at kunne give ham modermaelk. Jeg er stadigvaek paa barsel, men ville begynde at pumpe lidt ud en gang om dagen for at opbygge et reservelager. Jeg har laest alle brugsanvisninger godt og faaet masser af gode raad af veninder, men jeg kan alligevel ikke faa det til at fungere, og er rigtig ked af det, da jeg ikke vil begynde at supplere med modermaelkserstatning allerede i 3. maaned. Amningen fungerer ellers fantastisk, det virker som om jeg har masser af maelk, og vores soen tager kraftigt paa i vaegt.
Jeg har proevet at pumpe ud om morgenen, lige efter at have ammet vores soen, imellem to amninger, med varmepuder og billeder af vores soen etc. etc., men alligevel tager det mig omkring 1 time at pumpe 40 ml. ud, hvilket goer mig traet og ked af det. Det virker som om maelken flyder, for der kommer jo noget ud, men det gaar bare rigtigt langsomt. Naar jeg saa proever at laegge ham til, for at tjekke om der nu ogsaa er maelk nok til at pumpe, saa kan jeg se og hoere paa hans synkelyde, at han faar rigeligt. Saa bruger jeg pumpen lige bagefter, og der kommer noget ud, men saa "gaar det ligesom i staa".
Jeg ved ikke om det har med nedloebsrefleksen at goere, men der kommer jo maelk, saa den fungerer vel fint nok? Jeg overvejer, om brystpumpen bare ikke har en kraftig nok sugeeffekt, eller om mine brystvorter ikke lige passer til pumpen. Har du nogle ideer om hvad der kan vaere "galt", naar jeg nu har rigeligt med maelk (det sagde min sundhedsplejerske ogssa), der kommer maelk ud naar jeg pumper, men bare smadder langsomt og taegt?
I tilfaelde af at jeg alligevel ikke faar det til at fungere, hvad vil dit raad til mig saa vaere? Kan jeg supplere med maelkeerstatning, mens jeg er paa arbejde, og alligevel amme om aftenen, natten og morgenen, uden at der gaar "koks" i amningen eller jeg langsomt mister maelken? Det er jeg nemlig bange for...
Naar jeg begynder at arbejde, er jeg paa arbejde fra kl. 8-12, har frokostpause hvor jeg kan komme hjem (og amme) fra 12-13, og skal saa arbejde igen fra 13-17. Lige nu har vores soen en 2-3 rytme, og jeg vil endnu ikke "paatvinge" ham en ydre rytme. Men er det muligt at han kan vaenne sig til at kun amme kl. 7 om morgenen, kl. 12 i frokostpausen, og kl. 17:15 naar jeg kommer hjem fra arbejde, uden at han er vildt sulten eller skriger og er ulykkelig efter 2-3 timer?
Problemerne med pumpen goer mig ulykkelig og har faaet mig til at overveje at sige mit job op! Men jeg vil hellere proeve at faa et godt raad af dig.
Venlig hilsen
Camilla