Svar: Stop med amning - 5 mdr.
22. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Det lyder som en ulykkelig situation som I står i:o(
Du skriver at din dreng har formået at tage 200ml på en hel dag - han har altså spist af flasken og mestrer således teknikken, så det er mere en vægring overfor flaskesutten og overfor smagen?
Jeg tænker at det vil være en god idé, hvis du kunne malke lidt ud og give ham din mælk på flaske. I givet fald ville smagen være den samme og det kan nogle gange gøre at de så accepterer flasken lettere.
Jeg tænker også at det vil være en god idé at forsøge med forskellige flaskesutter. Nogle børn tager bedst imod en silikone sut, hvor andre accepterer sutter af naturgummi og I må prøve jer frem. Nogle gange hjælper det også at vælge en sut med et forholdsvis stort hul (f.eks. en vællingesut) fordi det så løber lidt hurtigere og han finder ud af at det egentlig er meget rart, det kræver ikke så meget arbejde af ham.
Modermælk er meget sødt i forhold til modermælkserstatning og derfor må man nogle gange ty til det at komme sukker i modermælkserstatningen. Du må bruge 1 tsk sukker i 100ml mælk og så skal det naturligvis nedtrappes stille og roligt. Modermælkserstatning smager også meget forskelligt og derfor kunne du prøve at købe både en blå allomin og en nan på brik, så din dreng kan smage det forskellige. Måske kan du finde ud af at han bedre kan lide det ene end det andet.
Det vil være en god idé at sidde med ham foran jer, når han skal have flaske, så I kan have øjenkontakt. Hvis du kan sidde med benene oppe på en skammel eller på sofabordets kant, så kan han sidde foran dig på dine lår. Forsøg at holde flasken så den peger op mod ganen samtidig med at du berører hans kinder med fingrene, for at stimulere sutterefleksen.
Ellers er det ikke andet at gøre end at blive ved igen og igen. Nu er han heldigvis også så gammel at han kan begynde med lidt skemad, så derfor vil det forhåbentlig løse sig stille og roligt indenfor nærmeste fremtid. Prøv med grøntsagsmos, frugtmos - hvad som helst for at se om ikke noget fanger ham.
Rigtig meget held og lykke til jer alle, krydser fingre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske