Mad og motorik - 10 mdr

22. februar 2007

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Mad og motorik - 10 mdr

Hej Helen

Her på falderebet vil jeg blot lige vende et par enkle ting med dig hvad angår spisning og min datters motorik.

Min pige får 4 måltider; havregrød, rugbrød, bolle og aftensmad samt amning om morgenen og flaske før sengetid. Hun spiser ok, men styrer til de 3 sidste måltider, hvor vi selv lader hende spise med fingrene, konsekvent udenom alle grøntsager og frugt. Vi kan heller ikke give hende det, for så nægter hun bare ved at vende hovedet.

Jeg ved ikke hvordan hun kan vide hvad der er hvad, men hun spiser alt kød, fisk osv, men vil ikke så meget som smage på grønt el. selv det sødeste frugt. Den eneste måde vi kan få grønt i hende, er ved at mose el. fra glas, og så made hende det, mens hun bliver distraheret af en billedbog el. lign - men lader vi hende selv spise med fingrene for øvelsens skyld. Er det normalt at ...

Annonce

... styre udenom grønt og frugt, og går det selv over?

Også til motorikken: Nu er hun jo højst sandsynlig hybermobil, og har ihvertfald bløde led, men vil bare lige høre dig hvornår man skal begynde at råbe vagt i gevær hvis barnet endnu ikke kravler. Jeg har forsøgt at holde hende på alle fire, men hun vil helst ikke stå på knæene og armene synes heller ikke at kunne bære hende når de er strakte. Ligeledes svajer ryggen når hun står på alle fire. Hun triller dog rundt, og kan også dreje sig rundt om sin egen akse i siddende position hvor hun f.eks. støtter med en hånd i gulvet. Når vi holder hende mens hun står op giver hendes ben forholdsvis hurtigt efter. Hun kan ikke stå selv op af noget. Hun kommer jo rundt på en anden vis så virker glad nok - men hvornår burde hendes krop tiltage lidt i styrke?

Tak for alting.

Kærlig hilsen
Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor