Brev:
Mad og motorik - 10 mdr
22. februar 2007
Alder:
10 mdr.
Mad og motorik - 10 mdr
Hej Helen
Her på falderebet vil jeg blot lige vende et par enkle ting med dig hvad angår spisning og min datters motorik.
Min pige får 4 måltider; havregrød, rugbrød, bolle og aftensmad samt amning om morgenen og flaske før sengetid. Hun spiser ok, men styrer til de 3 sidste måltider, hvor vi selv lader hende spise med fingrene, konsekvent udenom alle grøntsager og frugt. Vi kan heller ikke give hende det, for så nægter hun bare ved at vende hovedet.
Jeg ved ikke hvordan hun kan vide hvad der er hvad, men hun spiser alt kød, fisk osv, men vil ikke så meget som smage på grønt el. selv det sødeste frugt. Den eneste måde vi kan få grønt i hende, er ved at mose el. fra glas, og så made hende det, mens hun bliver distraheret af en billedbog el. lign - men lader vi hende selv spise med fingrene for øvelsens skyld. Er det normalt at styre udenom grønt og frugt, og går det selv over?
Også til motorikken: Nu er hun jo højst sandsynlig hybermobil, og har ihvertfald bløde led, men vil bare lige høre dig hvornår man skal begynde at råbe vagt i gevær hvis barnet endnu ikke kravler. Jeg har forsøgt at holde hende på alle fire, men hun vil helst ikke stå på knæene og armene synes heller ikke at kunne bære hende når de er strakte. Ligeledes svajer ryggen når hun står på alle fire. Hun triller dog rundt, og kan også dreje sig rundt om sin egen akse i siddende position hvor hun f.eks. støtter med en hånd i gulvet. Når vi holder hende mens hun står op giver hendes ben forholdsvis hurtigt efter. Hun kan ikke stå selv op af noget. Hun kommer jo rundt på en anden vis så virker glad nok - men hvornår burde hendes krop tiltage lidt i styrke?
Tak for alting.
Kærlig hilsen
Trine